donderdag 9 augustus 2018

Recensie: Neverworld Wake - Marisha Pessl

Neverworld Wake - Marisha Pessl
Uitgeverij Q | Paperback | 256 pagina's

Waar gaat Neverworld Wake over?
Beatrice heeft haar vrienden al een jaar niet meer gezien. Ooit waren ze een hechte groep en heel populair op school, tot de onverwachte dood van een van hen alles veranderde. Wanneer ze wordt uitgenodigd voor een besloten feestje met de oude groep besluit ze te gaan, in de hoop meer te weten te komen over de dood van Jim. Ze vermoedt dat de anderen meer weten dan ze beweren.

In de loop van de avond merkt ze dat alles zo is veranderd tussen hen, dat ze de hoop opgeeft nog ergens achter te kunnen komen. Ze denkt dat dit de laatste keer is dat ze hen ziet en dat ze nooit zal weten wat er met Jim gebeurd is.

Dan wordt het ochtend. Het stormt hard, en er klopt een mysterieuze man aan. Hij vertelt heel nonchalant iets wat niet waar kan zijn: de vijf vrienden zitten vast in de tijd, een probleem dat alleen kan worden opgelost als ze een gruwelijke beslissing nemen. Het is voor Beatrice de laatste kans om achter de waarheid te komen en haar enige kans om te kunnen overleven. En zo begint de Neverworld Wake.

De cover vind ik er tof uitzien. Ik hou van die kleur en ik vind ook het grimmige eraan wel wat hebben. De titel en het omslag verklappen me nog niet echt waar het over gaat, maar de flaptekst maakt me daardoor des te nieuwsgieriger.

Weird
Mijn eerste reactie toen ik het boek uit had was: weird. Ik vond het boek echt apart. Zowel op een goede als op een minder goede manier. Het boek begon lekker casual. Introductie, maar wel al gelijk een verhaal erin. Al snel gebeurt het ongeluk en zit de vriendengroep vast in de Neverworld Wake. Vanaf dat moment is het echt een beetje vreemd, of zo. Ik merkte ook dat ik echt met de personages mee het verhaal beleefde. Ik had geen idee wat er gebeurde of waar het heen ging, dat was wel bijzonder, maar toch ook een beetje naar. Het boek was niet echt te vatten, maar bij dit boek kon dat wel weer. Ik moet wel zeggen dat ik daardoor dus aan de ene kant heel verwachtingsvol zat te lezen, maar ik ook achteraf niet echt goed kon zeggen waar het boek nou over ging. Vooral dat laatste woog op een gegeven moment bij mij sterk, want het is toch fijn als je tijdens het lezen het boek begrijpt en weet wat je hebt gelezen. Het was niet zozeer onduidelijk of onafgerond (er wordt namelijk steeds meer duidelijk), maar gewoon... rommelig. Ik weet niet zo goed hoe ik het ander moet omschrijven.

Interessant
Wel vond ik het een super origineel concept en ook het verhaal was mysterieus om te lezen. Niet alle personages deden me even veel en door het wazige wat het boek op me uitstraalde was ik ook niet helemaal om. Een sfeertje hing er, het was zeker interessant, maar ik ben niet echt overtuigd. Het had van mij grimmiger gemogen, spannender nog dan het beetje mysterie dat je kreeg. Ik vond het tof hoe elk personage anders reageerde op dezelfde situatie, maar toch merkte ik dat de over-all situatie in het boek niet zoveel tempo had als ik had gehoopt. Al is het zeker een boek om uit te proberen als je van grimmigheid en vreemde plotlijnen houdt.

Ik dank uitgeverij Q hartelijk voor het sturen van dit recensie exemplaar!

3/5 sterren

1. Ik hoor hier ook zulke wisselende verhalen over. Ben benieuwd.. want ik ga Never World Wake deze maand nog lezen.