Recensie: Het Meisje dat de Maan Dronk - Kelly Barnhill

Hii lieve boekenwurm,

Vandaag neem ik je mee in de recensie van Het Meisje dat de Maan Dronk.

Het Meisje dat de Maan Dronk - Kelly Barnhill
Leopold | Hardcover | 388 pagina's

Waar gaat Het Meisje dat de Maan Dronk over?
Elk jaar laten de dorpelingen een baby achter als offer voor de heks in het woud. Niemand weet dat Xan, de gevreesde heks, de achtergelaten kinderen juist liefdevol naar families aan de andere kant van het woud brengt. Dit keer voedt ze het achtergelaten kind per ongeluk met maanlicht, waardoor het meisje vervuld raakt van magie. Xan besluit Luna op te voeden als haar eigen dochter. Met de jaren worden Luna's magische krachten sterker. Wanneer haar dertiende verjaardag nadert, besluiten de dorpelingen eindelijk jacht te maken op de heks die hun leven al jaren overschaduwt. Zij weten niet dat Xan en Luna hun magie goed gebruiken en dat het echte kwaad veel dichterbij is…

De cover vind ik erg gaaf. Op de rug staat een draakje en dat is echt mega schattig! De cover vind ik lekker magisch ogen en de maan vind ik een tof aspect. De flaptekst vind ik helemaal top klinken, want ik ben dol op heksen, magie en het idee dat het verhaal gebaseerd is op een misverstand (de heks die helemaal geen kindjes vermoordt) vind ik heel interessant.

Vreemd magisch
Wat ik heerlijk vond aan dit boek, was dat het gelijk al begon met een beetje een vreemde magische inslag. Het is geen magie zoals je die kent, maar lekker gek. Een moerasmonster die de gekste grapjes maakt, een kleine draak die denkt dat iedereen te groot is, in plaats van te klein en magische trucjes in de sferen van Verdermeer. Het begin maakte me al mega enthousiast en voelde zo fijn aan dat ik maar bleef lezen. Wel moet ik zeggen dat op een gegeven moment de 'gekte' in de magische aspecten mij een tikje te ver gingen soms. Bepaalde uitwerkingen van Luna's magie, bepaalde magische hints, en nog meer dingen hadden voor mij een beetje een té ongeloofwaardige lading, en ik ben iemand die dol is op ver gaande fantasie, dus dat zegt wel iets.

Mooie boodschap
Ik vind het verhaal erg mooi, omdat het een boodschap uitstraalt. Een kindje dat gewoon van zijn moeder wordt weggeplukt en bij de heks in het bos achtergelaten om de heks tevreden te stellen, terwijl de heks geen baby's wil en de dorpsraad donders goed weet dat er geen heks is, maakt het een plotlijn vol misverstanden, maar met uiteindelijk een mooie boodschap. De ontknoping van het 'echte' kwaad vond ik goed bedacht, al dan niet per se heel onverwachts, al zullen jongere lezers dit waarschijnlijk wel zo ervaren, dus dat is heel goed. Het Meisje dat de Maan Dronk straalt magie uit, is enorm fantasierijk en de boodschap aan het einde maakt het een mooi verhaal. Het las vlot weg en was een erg vermakelijk boek. Op de soms te ver gaande fantasie-aspecten en een licht voorspelbaar einde na vond ik het een tof boek.

4/5 sterren

Ik dank uitgeverij Leopold hartelijk voor dit verrassende recensie exemplaar!