Recensie: de Outsider (Bravelands #1) - Erin Hunter

Brulllll!

Het boek van vandaag wordt verteld vanuit dieren. De auteur van de populaire serie Warrior Cats kwam namelijk met een nieuwe serie over een leeuw, een baviaan en een olifant: Bravelands.

de Outsider (Bravelands #1) - Erin Hunter
Fantoom | Hardcover | 341 pagina's

Waar gaat de Outsider over?
Jarenlang leefden de wilde dieren op de Afrikaanse vlakte volgens één regel: alleen doden om te overleven. Maar verraad steekt de kop op in de meest onverwachte omstandigheden en sommige dieren zijn bereid héél ver te gaan in hun zoektocht naar macht. Wanneer een verschrikkelijke list de vrede bedreigt, moeten drie jonge dieren – een verbannen leeuw, een rebellerende baviaan en een olifant met bovenaardse gaven – de krachten bundelen in een episch gevecht tegen het kwaad. De kwetsbare balans tussen jagers, aaseters, roofdieren en prooi rust in de poten van deze onverwachte helden. Allen hebben ze iets te winnen – en alles te verliezen.

De cover vind ik erg tof, een geabstraheerde leeuw met ook reliëf op de manen. Wel een beetje zwart naar mijn smaak, maar zeker mooi. De flaptekst klinkt heel interessant, want dieren die de hoofdrol spelen? I'm up for it!

Even wennen
In het begin moest ik even wennen aan het feit dat de hoofdrollen vertolkt worden door dieren. Tuurlijk wist ik dat voor ik begon te lezen, maar toch is het even inkomen als je dieren aan het woord hoort die praten over hun leven in de Bravelands. Wat me wel gelijk aansprak, was dat de dieren los van dat ze kunnen praten, wel gewoon nog dier zijn. Je leest over hoe de welpen jagen op vogels en hoe een kudde olifanten hun dagelijks leven regelt. De dieren hebben kenmerkende bewegingen, gedragingen en opvattingen over het leven en gewoontes en dat vind ik heel tof. Hierdoor kon je echt in het hoofd van zo'n dier kijken, maar uiteraard met een vleug fictie eroverheen.

Avontuurlijk
Er gebeurde heel veel in het boek en dat vond ik erg goed. Overal waren er wel dingen gaande, bedrogen dieren elkaar, streden met elkaar, maar vonden ook vriendschap en vertrouwen. Heel bijzonder neergezet, met veel geloofwaardige aspecten, maar ook met gewoon lekker veel fantasie waardoor het heel vlot leest en erg vermakelijk is. The Lion King meets RIO in dit avontuurlijke boek bomvol actie en toffe dieren.

Drie perspectieven
Je leest het boek vanuit Fier, de welp, Doorn de baviaan en Sky de olifant. Elk dier heeft een eigen verhaal en ze komen op een bijzondere manier samen. Ik vind het heel leuk hoe het boek begint met de dieren gescheiden van elkaar in hun eigen omgeving, en hoe dit later samenmengt en de dieren dingen van elkaar gaan leren en voor elkaar gaan doen. Er was voor mij geen moment verwarring over wie er aan het woord was of wat de situatie was waarin dat personage zich bevond. Erin Hunter heeft een fijne en duidelijke schrijfstijl en dropt hier en daar ook nog grapjes. Wat ik wel voelde was dat ondanks het boek al vol actie zat, het een "opbouwende" actie was. Ik heb het gevoel dat er veel meer gaat komen in deel twee, waardoor dit deel een beetje "leuk an sich" is, maar nog niet spannend genoeg voelde. In ieder geval een bijzonder boek en ik heb er van genoten!

Dankjewel uitgeverij Fantoom voor het recensie exemplaar en de toffe box eromheen!

4/5 sterren

Heb jij de Warrior Cats serie (ook van Erin Hunter) al gelezen?