Recensie: De Hemel in het IJs - Adrienne Young

Hoi hoi,

Als er één boek is waar veel mensen, onder wie ik, naar uitkeken is het wel De Hemel in het IJs. Een boek met vikingen!

De Hemel in het IJs - Adrienne Young
Best of YA | Hardcover | 299 pagina's

Waar gaat de Hemel in het IJs over?
Strijd, overleven, actie en romantiek

De wereld van de zeventienjarige Viking-dochter Eelyn bestaat uit oorlog voeren. Ze weet niet anders dan dat ze samen met haar clan, de Aska, telkens weer strijdt tegen hun grootste vijand, de Riki. Haar leven is wreed, maar eenvoudig: vechten en overleven. Totdat ze op het slagveld het onmogelijke ziet: haar broer die meevecht met de Riki. De broer die ze vijf jaar geleden zag sterven.
Eelyn wordt gevangengenomen en moet als slaaf overwinteren in de bergen bij de Riki. Maar als ze zichzelf begint te herkennen in de mensen die ze altijd heeft geleerd te haten, brokkelt de wereld die ze zo goed dacht te kennen langzaam af. Wanneer het dorp wordt aangevallen door een meedogenloze derde clan, moet Eelyn Fiske vertrouwen, de vriend van haar broer die haar meerdere keren heeft geprobeerd te vermoorden. Samen moeten ze een einde maken aan de bloedvete tussen de Aska en de Riki, anders zullen ze moeten toekijken hoe hun mensen worden afgeslacht.

De cover vind ik wel stoer. Een beetje te zwart naar mijn smaak, maar het past wel bij het grimmige van de vikingen. Het is wel in één klap duidelijk dat het om vikingen gaat, vind ik.

Vol met actie!
Het boek begint eigenlijk letterlijk midden in een gevecht. Hoe wil je een boek met meer actie beginnen dan met een gevecht? Het trok gelijk mijn aandacht en het maakte al een boel duidelijk over de stammen en hun haat aan elkaar. Er worden wel een hoop namen gestrooid die niet dagelijks gebruikt worden, dus ik moest even wennen aan wie wie is, maar dat was al snel gebeurd. Je volgt de Aska clan die in gevecht is met de Riki. Hoofdpersonage Eelyn ziet haar broer ineens op het slagveld, van wie ze al die jaren had gedacht dat hij dood was. Ze wordt door de Riki meegenomen en in hun kamp gehouden. Het mooie aan dit verhaal vind ik dat Young geen blad voor de mond heeft genomen. Het is geen romantische trip en geen kinderlijke aanpak, het is ruig, er zitten nare verwondingen in en het is allesbehalve een pretje. Heel sterk vind ik dat, het voelt erg realistisch en Game of Throne-ig aan. Niemand wordt bespaard en iedereen gaat tot het einde voor waar hij of zij in gelooft.

Boodschap
Hoewel je van tevoren wellicht het einde al kan bedenken, is toch de weg ernaartoe echt de moeite waard. Er zitten bijzondere boodschappen in, levenslessen, struggles en misverstanden. Het is geen moment saai, want het ene moment met actie springt over in het andere. Mensen staan voor onmogelijke keuzes en lang gekoesterde haat lijkt te moeten worden gestaakt om te blijven leven. En dat alles speelt zich af in de Viking-tijd, met een heerlijke historische tint en echt een back to basic gevoel! De lichtelijke voorspelbaarheid maakte het voor mij een net-niet-perfect boek, maar ik heb er mega van genoten.

De Hemel in het IJs is een zeer vlot boek, overladen met actie en met hier en daar een levensles. Het is een dikke aanrader voor iedereen die dol is op Vikingen, gevechten en Game of Thrones.

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

4.5/5 sterren