zondag 29 juli 2018

Review: Handgeschreven - Erica Tighe

Vandaag een review van een boek voor mensen die dol zijn op handletteren of wel eens iets schrijven en het idee hebben dat het wel mooier kan. Vandaag gaat het om het handschriftboek: Handgeschreven!

Het eerste wat me opvalt aan het boek is dat het vooral veel handletter-handschrift is. Je kan er ongetwijfeld ook je alledaagse handschrift mee verbeteren, maar ik denk toch wegens de vele, soms vrij uitgesproken, lettertypes die voorbij komen dat het boek het beste te gebruiken is voor mensen die aan handletteren doen. Sowieso ben ik zelf nog wat sceptisch of een boek zomaar je alledaagse handschrift kan verbeteren, zonder dat je bij elke letter je best moet doen. Zou het?

Wat ik heel fijn vind aan het boek, is dat het heel veel mogelijkheden laat zien. Het maakt niet uit of je groot of klein wil schrijven, of je dikke letters wil, krullerig, schuin, wirwar, strak, noem het maar op. Voor alles staat een voorbeeld en de lettertypes en spatiëring worden ook nog goed toegelicht in aparte hoofdstukken met kopjes tekst en voorbeelden.

Het boek begint ook met de opbouw van letters. Zelf interesseert het mij niet heel erg hoe alle onderdelen van alle soorten letters en lettertypes heet, maar wellicht kan het nog wat betekenen voor de rest van het boek, als ze deze termen zouden doorvoeren.

Er worden om de zoveel hoofdstukken oefenpagina's toegevoegd, wat ik op zich een goed idee vind, al moet ik zeggen dat ik in zo'n boek niet echt lekker kan schrijven, dat doe ik toch liever op een plat papier dan een boek dat niet helemaal open kan liggen. En beginnen met een lijntje lijkt suf, maar het werkt wel voor je besef van waar en hoe groot schrijf ik alles, je krijgt een 'eentoniger' handschrift, wat ik zelf erg mooi vind.

Voor verschillende lettertypes wordt het alfabet uitgeschreven. Ook verschillende lettergrootten kan je er vinden en er worden soms grafische teksten weergegeven (bijvoorbeeld quotes), zodat je er ook nog ideeën mee kan opdoen om de woorden speels toe te passen in bijvoorbeeld je Bullet Journal.

Bijvoorbeeld ook hier, als je actief een BuJo bijhoudt ben je ook bezig met plannen, het is dan handig om te zien hoe zij een lettertype hebben toegepast op de dagen van de week. De oefenpagina heeft ook duidelijke lijnen die je helpen bij de spatiëring (afstand tussen de letters) en de hoogtes van je letter. Wel duidelijk, maar ik heb dit ook weer niet per se nodig, want stel dat ik het lettertype niet mooi vind, zit er wel een oefenpagina in die ik niet gebruik, waar ik liever nog een ander lettertype uitgeschreven zag staan. En stel ik vind het wel een mooi lettertype, dan probeer ik het liever gelijk uit in mijn Bullet Journal, maar dat is natuurlijk mijn smaak. Er zijn vast mensen die het ideaal vinden om klad bezig te zijn op voorgedrukte lijnen in het handboek zelf.

Ik vind het Handgeschreven boek een goed boek als je het wil gebruiken voor je Bullet Journal en je handletterskills wilt verbeteren. Ik denk dat het voor je dagelijkse handschrift niet veel teweeg brengt (bij mij in ieder geval niet), zeker niet als je in haast wat gaat opschrijven. Dat kan natuurlijk aan mij liggen of aan het feit dat ik er nog meer tijd in zou moeten steken, maar ik vond het moeilijk vol te houden, zeker onbewust. De lettertypes zijn heel gevarieerd en de stap-voor-stap-uitwerking vind ik erg handig. Het boek eindigt nog met 50 schrijfideeën en dat is ook een leuke toevoeging, vind ik. Dan kan je het namelijk gelijk toepassen!

Dankjewel uitgeverij MUS voor dit recensie exemplaar!