vrijdag 6 juli 2018

Review: Creatieve Tekentechnieken Workshop - Julia Woning

Hi,

Zoals de meesten al wel zullen weten ben ik een creatieveling. Bullet journals, life logs, tekenen, waterverf, acrylverf, ik vind het allemaal leuk! Onlangs ben ik best veel aan het tekenen geweest en toen ik een tekentechnieken boek van MUS binnenkreeg, was ik heel erg blij! Wat zou dit boek mij kunnen leren?

Al eerder heb ik tekenboeken gekocht om mezelf te ontwikkelen in het tekenen van mensen, dieren, natuur en noem zo maar op. Ondanks dat alle boeken wel iets nuttigs hebben, vond ik uiteindelijk geen enkel boek nog echt fijn. Ik was daarom benieuwd wat dit boek zou brengen.

Het liefst teken ik 's avonds. Ik kan dan helemaal ontspannen en rustig door mijn bed in. Dus, ik ging zitten met mijn schetsboek en het workshop boek.

Het boek is verdeeld in meerdere hoofdstukken. Het is eigenlijk een heel veelzijdig boek. Het focust niet op één onderdeel (bijvoorbeeld mensen), maar brengt je een beetje van alles bij. Je kan lichaamshoudingen oefenen, gezichten, specifiek lippen/ogen/oren/neus, perspectieven, kleurkeuzes voor haar/omgeving/compositie, composities zelf kan je ook oefenen en bovenal zitten er ook nog pagina's in over verschillende soorten materialen. Zo kan je leren met grafietpotlood te tekenen, waarbij je weer landschappen of stillevens kan proberen, of je gaat wild met de verschillende kleuren verf. Het is een heel divers boek dat je op heel veel vlakken iets van de basics uitlegt.

Zelf heb ik vooral even geoefend met gezichtsverhoudingen, omdat ik dat heel moeilijk vind. Het is eigenlijk best makkelijk, als je maar weet hoe je het moet verdelen en waar welk onderdeel moet komen. Ik heb Belle getekend van Belle en het Beest.

Het boek leert je bijvoorbeeld ook dat als je iets op de voorgrond wil, je dat donker moet maken. Tijdens het waterverven heb ik dat geprobeerd door de bomen zwart te maken.

Wat ik ook leuk vind aan dit boek is dat sommige pagina's een oefenstukje hebben zodat je gelijk waar je net over hebt gelezen in de praktijk kan brengen. Je hebt dan de uitlegpagina bij de hand dus daar kan je spieken en dan kan je zelf gelijk proberen hoe of wat. Het fijne aan dit boek is ook dat het benadrukt dat je je eigen tekenstijl moet ontwikkelen en dus niet moet proberen exact een plaatje na te maken, je moet kijken wat je goed kan en waar je jezelf fijn bij voelt.

Tot slot zitten er op het einde nog een aantal pagina's die je zelf kan invullen. Oefenen met schaduwen met grafietpotlood? Kleurrijk versieren met verf? Oefenen met haarkleuren of huidskleur? Je kan op deze "kleurplaat"-pagina's toepassen wat je hebt geleerd op je eigen manier. Ook heel leuk ter inspiratie!

Ik vind dit boek echt heel erg fijn. Het start bij het begin, maar vertelt je wel genoeg zodat je er ook echt in kan groeien. Je kan aan alle kanten "bijgeschoold" worden, of je nou gezichten wil tekenen of landschappen, en of je nou wil krassen met een potlood of glijden met een kwast. Ik vind het overzichtelijk door de verschillende secties, maar ook de pagina's zelf zijn duidelijk met tekst en illustraties ter voorbeeld en soms dus een oefengedeelte. Echt een heel fijn boek en zeker een aanrader als je dol bent op tekenen, maar net als ik nog beter wil worden of trucjes wil leren. Ik ben fan!

Hoe verbeter jij je tekenskills?