dinsdag 24 juli 2018

Recensie: Zombie Party (The White Rabbit Chronicles #4) - Gena Showalter

Hoii,

Eindelijk kwam uitgeverij Harper Collins met de prachtige boodschap: deel 4 in de White Rabbit Chronicles was vertaald en werd uitgegeven! Ik kon niet genoeg krijgen van deze serie, dus ik was super blij dat het vierde deel eindelijk in het Nederlands zou verschijnen! Weliswaar alleen in paperback (voor nu), maar toch moest ik het lezen. Yee-ha!

Afbeeldingsresultaat voor zombie party gena
Zombie Party - Gena Showalter
Harper Collins | Paperback | 448 pagina's

Waar gaat Zombie Party over?
In liefde en oorlog is alles geoorloofd Alice en haar vrienden dachten dat ze de strijd tegen Anima Industries hadden gewonnen. Ze dachten dat er een einde was gekomen aan de experimenten met zombies, waarmee het bedrijf het geheim van onsterfelijkheid hoopte te vinden, maar in plaats daarvan dood en verderf zaaide. Anima lijkt echter uit de as herrezen, en Alice en de andere zombiejagers zien zich genoodzaakt samen te werken met Camilla, het meisje dat hen allemaal heeft verraden. Vooral Frosty kan dit niet verkroppen omdat hij haar verantwoordelijk houdt voor de dood van Kat, zijn vriendin. Maar tussen haat en liefde zit soms maar een flinterdunne scheidslijn...

Ja, die covers zijn gewoon tof. Lekker Alice in Wonderland tintje, lekker spooky en toch sierlijk. De flaptekst klonk me interessant: wat kan er nog gebeuren na hun mega strijd in deel 3?

Slow start
Wat ik jammer vond, was dat het boek voor mijn gevoel erg langzaam startte. Er werd heel lang stilgestaan bij Frosty's rouw en ook al snap ik het volkomen en is het ook realistischer dan dat hij 2 dagen huilt en klaar, vond ik het toch vervelend want het blijft fictie dus ik hoef niet een real-time-verloop te lezen van elke dag weer rouwen. In het begin was het een soort bekomen van de actie uit deel drie, maar dat vond ik geen fijne start, omdat het me meteen al afrende in mijn zin om te lezen en in het tempo van het boek. Wat me ook irriteerde was dat Ali zo vol van zichzelf was. Ik kon het me niet meer herinneren van de vorige delen, maar volgens mij was ze niet zo erg. In ieder geval irriteerde het me best wel flink, maar gelukkig speelt ze in het vierde deel niet zo'n grote rol. In dit deel wisselen Frosty en Camilla elkaar af.

Actie en verwarring
Ondanks de actie leek het boek soms stil te staan, maar dat kon denk ik ook komen doordat ik zelf niet optimaal kon genieten van alles. Sommige personages vond ik niet zo, of ik vond hun handelingen of bepaalde gebeurtenissen niet echt realistisch. Zo is er een personage ineens (gezien de omstandigheden) heel snel into een ander personage en vind ik sommige reddingsacties een beetje dom omdat ze die zelf eigenlijk gecreëerd hebben. Dit was eigenlijk al het negatieve al hoor, want het was wel weer gewoon een heerlijk boek met actie en de personages die je zo goed kent. Ook dit deel zat weer vol met een nieuw avontuur, geduchte vijanden en een spannende strijd. Gena Showalter schrijft naar mijn mening sowieso heel fijn, dus op dat gebied had ik zeker niets te klagen. Het einde van het boek vond ik qua strijd erg goed en heel mooi afgerond, maar de epiloog met tijdsprong naar de toekomst had van mij niet gehoeven. Het voelde een beetje alsof Showalter een emotioneel einde wilde forceren door een ontroerende toekomst te beschrijven over iedereen. Ik heb niet zoveel met boeken die dat doen: een verhaal dat af is en dan nog een toekomst waarin ineens al het moois/ontroerends zit erin plakken. Maar ach, het zal veel lezers ook juist erg blij maken, zo'n bonus inkijk in hun leven.

Een fijn boek. Ik ben erg blij dat het is vertaald, maar ik ben dus wel wat teleurgesteld. Of dat ligt aan hoge verwachtingen, de switch van hoofdpersonages of het verhaal zelf, geen idee. Het was gewoon goed en spannend, maar verder vond ik niet alles even leuk.

Ik dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het eBook!

3.5/5 sterren