maandag 2 juli 2018

Recensie: Ver van de Boom - Robin Benway

Hi lieve boekenwurm,

Het boek wat mij verslaafd maakte aan lezen was Girlpower van Robin Benway. Sinds dat boek is Benway één van mijn auto-buy auteurs geworden. Emmy & Olivier vond ik een prachtig boek en toen spotte ik Ver van de Boom!! Toen hij uitkwam kocht ik hem gelijk!!

Ver van de boom

Waar gaat Ver van de Boom over?
Wanneer de geadopteerde Grace op zoek gaat naar haar biologische moeder, ontdekt ze dat ze nog een zus en een broer heeft. Haar zus Maya lijkt het prima voor elkaar te hebben in haar adoptiegezin, maar broer Joaquin is nog altijd op zoek naar een familie die hem wil hebben. Alle drie worstelen ze met de vraag: wat bepaalt wie je bent?
De cover vind ik heel erg mooi. De kleursamenstelling en het simpele spreekt echt en maakt me gelijk nieuwsgierig naar waar het boek over gaat. De flaptekst klinkt ook heel intrigerend en door alle lovende woorden die mensen over het boek gaven, kon ik er niet meer omheen: dit zou best eens een nieuwe favoriet kunnen worden.

Grace
Grace vond ik het leukste personage van de drie. Haar verhaal is heftig en ze is zelf zo ongelofelijk sterk met hoe ze ermee omgaat. Haar persoonlijkheid is zo fijn en puur en ik vind haar nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen echt te prijzen. Ze is onmisbaar in al het contact tussen de drie en in beslissingen die worden genomen.

Maya
In het begin had ik moeite om me met Maya te binden. Ze heeft een soort schijt-aan-de-wereld-attitude en dat merk je meteen. Ze heeft geen interesse om Grace te ontmoeten, noch een hele nieuwe wereld aan familietragedies te onthullen. Al snel begreep ik Maya's houding wel en door haar heftige thuissituatie, confronterende familieproblemen en haar geaardheid kon ik niet anders dan Maya ook een sterk personage vinden.

'Ze wilde bij hen horen, ze wilde bij hen horen zoals niemand dat ooit kon.'

Joaquin
Joaquin lijkt qua uiterlijk niet op Maya en Grace, maar ik snapte meteen waarom ze aan elkaar gerelateerd zijn. Joaquin is zo'n super lieve jongen die zichzelf wegcijfert van alles en iedereen die hij pijn kan doen. Eerdere, vervelende en herhaaldelijke ervaringen met adoptiegezinnen hebben Joaquin gemaakt hoe hij is en ik geef hem geen ongelijk in zijn acties. Hij is een oprechte jongen met zijn hart op de goede plaats, maar hij heeft ook nog aan zichzelf te werken. Zijn rol in de drie siblings lijkt een beetje minimaal, maar niets blijkt minder waar.

Ver van de Boom
De titel, de flaptekst, het onderwerp... wauw! Over Ver van de Boom is niets dan lovende dingen te zeggen. Het is ongelofelijk ontroerend, aandoenlijk schattig, verschrikkelijk frustrerend en mega liefdevol. Je word door allerlei emoties geslingerd, maar het is geen boek dat constant zwaar en diep triest aanvoelt. Benway weet alle zware onderwerpen heel goed te combineren met terugblikken, grappige scènes of het scheppen van hoop. Echt ontzettend knap hoe zij schrijft, want toen ik dit boek begon had ik gewoon even een uurtje te vullen in de trein tot ik op mijn bestemming was, niet wetende dat ik vervolgens mijn halte in de trein miste (serieus!) doordat ik maar bleef lezen. Er was geen plek waar ik dit boek niet wilde lezen. Ik ging houden van alle personages, gaf om alle problemen en voelde voor iedere beslissing. My oh my, wat een geweldig boek!

Het zal me niets verbazen als dit boek een mega hype gaat worden, want het verdient alle lof die het kan krijgen. Ik ben verliefd. Wat. Een. Boek.

5/5 sterren

Heb jij al een Robin Benway boek gelezen?