Recensie: Morrigan Crow en het Wondergenootschap (Nevermoor #1) - Jessica Towsend

Hello lieverds,

Vandaag de recensie van een boek waar ik erg naar heb uitgekeken: Nevermoor. Ik heb speciaal gewacht op de Nederlandse editie en oh, wat is-ie mooi!

Nevermoor #1 - Jessica Towsend
Luitingh-Sijthoff | Hardcover | 384 pagina's

Waar gaat Nevermoor over?
Morrigan Crow is vervloekt. Ze is geboren op Avondstond, de onfortuinlijkste dag om geboren te worden. Niet alleen wordt ze beschuldigd van allerlei rampen, ze is ook gedoemd om te sterven in de nacht van haar elfde verjaardag.

Maar het loopt allemaal anders…

Vlak voor haar elfde verjaardag wordt ze ontvoerd door Jupiter North, die haar meeneemt naar de magische stad Nevermoor. Daar moet Morrigan strijden voor een plek in het Wondergenootschap. Haar concurrenten zijn honderden andere kinderen die allemaal een bijzonder talent hebben. Morrigan, die nergens in uitblinkt, zal een manier moeten vinden om alle proeven te doorstaan. En dan ontdekt ze ook wat Jupiter al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden…

De cover vind ik zo moooooi! I can't. Het heeft reliëf, mooie kleuren, magische toevoegingen en een heel fantasierijke uitstraling. Zo fijn. Het is ook nog eens een prachtige hardcover, dus reden genoeg om het gewoon in huis te halen. De flaptekst vind ik ook heel erg tof klinken, wellicht wat kinderlijk, maar ik hou wel van die middlegrade fantasyverhalen. Super!

Mysteriemodus AAN
Gelijk vanaf het eerste hoofdstuk vind ik het verhaal al fijn weglezen. Het begint heel pakkend en ook gelijk al wat mysterieus. Morrigan is een vervloekt kind: wat betekent het precies? Het is allemaal wat grimmig als blijkt dat ze op haar elfde verjaardag zal sterven. Dan biedt er iemand op haar, wat een compleet ongebruikelijk iets is in haar stad. Bieden op een vervloekt kind? Voor ze überhaupt aankomt in Nevermoor gebeurt er al een hoop mysterieus en magisch gebeurd. Nevermoor vind ik een interessante plek om over te lezen. Het heeft heel veel gebieden, evenementen en personages die allen zo fantasierijk zijn en de verbeelding prikkelen. Het is gewoon heerlijk om over te lezen.

Dreiging in wonderland
In Nevermoor heerst wel een dreiging en ik vind het tof hoe dit verwerkt wordt in het verhaal. Morrigan gaat met allerlei proeven meedoen om bij het Wondergenootschap te komen, maar constant gaan er dingen mis of komen er vreemde dingen aan het licht die Morrigan wil uitzoeken. De ontknoping vind ik heel leuk gedaan, omdat het een goede aanzet geeft tot deel twee. Ik zag het niet aankomen en vond het tof bedacht. Nevermoor loopt over van de magische sfeer die het hele boek voelbaar is en is origineel met de hoofdletter O. De personages zijn allen lekker verschillend, waardoor ze hele unieke bijdragen leveren aan het boek. Heerlijk gewoon, precies zoals ik had gehoopt. Wel moet ik zeggen dat het 'heerlijk' was en niet 'perfect', want ik wachtte nog op het moment dat ik echt helemaal crazy zou gaan van het boek en een mega vijf-sterren-verslavingsgehalte zou voelen, want dat had ik verwacht te voelen. Dat was niet het geval, maar het is op een halve ster toch bijna perfect! In ieder geval zeker een aanrader, voor jong, maar ook voor oud ;-)

4.5/5 sterren