Recensie: Elanus - Ursula Poznanski

Hoihoi!

Vandaag een nieuwe recensie!

Elanus - Ursula Poznanski
Lemniscaat | Paperback | 416 pagina's

Waar gaat Elanus over?
Het is klein, onhoorbaar en ziet alles

Jona is uitermate intelligent. Op zijn zeventiende studeert hij al aan de universiteit. Maar wat hij aan intelligentie bezit, mist hij aan sociale vaardigheden: hij heeft een talent om mensen tegen zich in het harnas te jagen. Veel kan het hem niet schelen. Hij sleutelt het liefst in het geheim aan zijn project: Elanus, een drone met geluids- en filmapparatuur aan boord.

Iedere nacht laat Jona zijn drone los op zijn vijanden: hij verzamelt materiaal over hun geheimen met het idee dat later tegen hen te kunnen gebruiken. Maar al snel komt hij achter geheimen die groter zijn dan hij verwachtte. Geheimen die hem in gevaar brengen...

De cover vind ik heel apart. Het geeft eigenlijk niks echt weg van het verhaal, maar toch geeft het al een mysterieuze vibe rondom 'Elanus', want wie of wat is het? De flaptekst verklapt het en maakt me erg nieuwsgierig, vooral het feit dat Jona heel intelligent is vond ik erg interessant klinken.

Jona
Och, wat is Jona toch een fijn personage. Lekker awkward en super intelligent en daardoor juist zo niet slim op (sociale) momenten. In het begin merk je al gelijk op hoe Jona in elkaar zit en hoe hij denkt. Ik vind het knap neergezet en Jona komt ook geloofwaardig over met zijn ingewikkelde gedachten, maar zijn onschuldige en onhandige persoonlijkheid. Wat ik wel fijn vond aan Jona was dat hij niet per se het gekleineerde doetje was, hij had ook echt zijn antwoorden soms klaar en uitte zijn mening over dingen. Ondanks dat hij als jongste persoon van de universiteit daar rondliep en zijn kennis liep te verspreiden op de meest random momenten, trok hij zich niet veel aan van mensen die hem lastigvielen. Hij heeft het door en reageert gepast. Door het boek heen vergaat Jona ook nog wat social skills en dat maakt hem een tof personage die een groei doormaakt door het boek heen. Wel vond ik hem soms vervelend omdat hij in het begin echt álles fout lijkt aan te pakken en weinig sympathie toont, maar dit wordt minder naarmate het boek vordert.

Elanus
Elanus is door het boek heen eigenlijk een beetje het mysterie: welke rol gaat hij spelen, wat kan hij allemaal - en, vooral - wat gaat hij voor geheimen ontdekken die Jona in gevaar gaan brengen? Ik vond dat Elanus wel een interessante rol innam (vooral aan het einde), maar ik had toch wat meer verwacht. Het was voor mij niet het interessantste in het boek en dat is jammer, aangezien hij de titel omvat. Wel vond ik de geheimen die Elanus ontdekte leiden tot spannende momenten en met gevolgen die voor Jona zelfs ingewikkeld waren. Ik denk dat zeker een jeugdige lezer heel veel plezier gaat beleven aan dit boek, omdat het niet al te ingewikkeld in elkaar zit, de geheimen precies spannend genoeg zijn en het hoofdpersonage van die leeftijd is. Zelf heb ik er ook van genoten, maar ik merkte wel dat ik soms wat verveeld raakte van hoe er soms heel lang werd getwijfeld en gedacht over het hele gebeuren wat Elanus ontdekt, terwijl ik Elanus graag wat uitgebreider had meegemaakt eerst en de voorspelbaarheid ook niet veel wikken en wegen vereist. Het heeft me niet helemaal overtuigd, maar wel erg vermaakt. Het einde was passend, doch ietwat makkelijk, maar verder niks mis mee.

Elanus is een fijn geschreven boek met een interessant hoofdpersonage, een spannend verloop en jeugdig karakter.

Ik dank uitgeverij Lemniscaat hartelijk voor het opsturen van het recensie exemplaar!

4/5 sterren