Recensie: De Outcast (Summoner #4; prequel) - Taran Matharu

Hii lieve lezer,

Vandaag vertel ik jullie wat ik vond van de Outcast, met zijn prachtige paarse cover.

de Outcast - Taran Matharu
Best of YA | Hardcover | 368 pagina's

Waar gaat De Outcast over?
Arcturus is een weesjongen die werkt als stalknecht als hij ontdekt dat hij in staat is om demonen uit een andere wereld op te roepen. Hij wordt naar de Vocans Academie gestuurd, waar de verloren kunsten van oproepen, toverspreuken en demonologie worden onderwezen aan de edele kinderen van het rijk. Arcturus is de eerste gewone burger die begaafd is met deze vaardigheid en dat bevalt de adel en de aanwezige machten allerminst. De jonge summoner maakt dan ook snel vijanden. Met niemand behalve zijn demon Sacharissa aan zijn zijde, moet Arcturus zichzelf bewijzen.

De flaptekst klinkt zo goed, ik ben zo benieuwd hoe het was in de tijd dat Arcturus op Vocans was en naar zijn verhaal! De cover vind ik weer prachtig, ik ben echt dol op de kleurencombinatie van alle delen en het magische van de cover. Zo. Tof.

Arcturus
Zelf was ik even in de war toen ik dit deel in de vooruitzichten zag staan. Ik dacht namelijk: yes! een vierdelige serie! Maar zoals je al aan de flaptekst kan zien was het dus geen vierde deel (de serie is na deel 3 afgerond), maar een prequel. Dit deel speelt zich af vóór de Summonersserie (1-3) waarin Fletcher de hoofdrol speelt. Het maakte mij niets uit, want deel 3 vond ik een top einde van de serie en ik was ontzettend benieuwd naar alle gebeurtenissen die hadden geleid tot het verhaal van Fletcher, dus het is eigenlijk een bonus, een cadeautje!

Achteraf het voorafje lezen
Het leuke vind ik dat dit deel als 4e deel staat, en ik hem dus na de serie met Fletcher heb gelezen, terwijl het ervoor afspeelt. "Wil je het dan niet op volgorde in de tijd lezen?" zou je denken, maar nee, ik denk dat dit deel ook het beste erna gelezen kan worden. Tijdens delen 1-3 krijg je een heleboel namen en families voorgeschoteld en die hebben allen een verleden met elkaar, en die krijg je nu te lezen. De ouders van de personages in Fletchers' klas, zijn in dit deel hun leeftijd en gaan naar Vocans Academie. Zo leuk om te lezen hoe het hun vergaat en hoe hun onderlinge ruzies of bondgenootschappen zijn ontstaan. Ook Arcturus vind ik heel interessant, omdat hij eigenlijk een beetje zoals Fletcher was en random bij Vocans naar binnen rolt, samen met tig Summoners die hun leven al voorbereid worden en kennis op voorraad hebben.

Actie
Het boek zit ook vol met actie, eigenlijk al vanaf het begin als Arcturus ontdekt wordt en naar Vocans gaat. Er zitten meerdere battles in en een hoop geheimen en complotten, dan al! Het wordt zo duidelijk waarom er in delen 1-3 bij Fletcher bepaalde mensen bepaalde acties ondernemen of aan een bepaalde kant staan. De Outcast geeft echt een waardevolle toevoeging aan de serie en zit vol met toffe personages, een heleboel demonen en een gaaf nieuw avontuur. Eigenlijk is de hele serie gewoon geweldig, want elk deel bevat deze dingen en leest als een vliegtuig (een trein gaat te langzaam). Liefde!

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

4.5/5 sterren