donderdag 7 juni 2018

Recensie: Vermoorde Onschuld - Jennefer Mellink

Afgelopen week kreeg ik een pakje met daarin het nieuwste boek van Jennefer Mellink! Ik ben wel fan van Jennefer Mellink. Ik vond Gebroken van haar erg goed en ook Kwaad Bloed vond ik tof om te lezen. Nu is Vermoorde Onschuld hier...

Waar gaat Vermoorde Onschuld over?
Stephan is 18 jaar en zit vast voor de verdenking van moord op zijn vader. Omdat hij een black-out heeft en zich niets meer van zijn vaders dood kan herinneren, probeert hij via hypnotherapie de waarheid te achterhalen. Langzaam maar zeker komen er flarden uit zijn verleden naar boven, die niet alleen Stephan maar ook de lezer verrassen…

De cover vind ik erg gaaf. Zoals je al op de foto kan zien is het een tralievoorpagina met een jongen als schudblad. Hierdoor lijkt het net of hij in de gevangenis zit. Heel mooi effect en ook zeker goed gelukt voor zo op een paperback. De flaptekst vind ik erg interessant klinken. Hypnotherapie ken ik vanuit mijn opleiding dus ik was heel erg geïnteresseerd in de uitwerking hiervan op het boek. Een spannende psychologische jeugdthriller... kom maar op!

Psychologisch aspect
Wat ik heel erg tof vond aan dit boek was het psychologische aspect. De hypnotherapie helpt erg in het begrijpen wat er is gebeurd, maar is ook een toffe toevoeging om het verhaal te kunnen verdiepen en meerdere verdachten te kunnen opbrengen voor de moord op Stephan's vader. Daar vind ik Mellink altijd erg goed in: zij krijgt het voor elkaar dat je steeds van verdachte naar verdachte springt. Op geen enkel moment had ik één persoon in gedachten die ik als schuldige aanwees. Telkens kon ik complotten bedenken met weer een ander persoon. Heerlijk hoe je gedachten helemaal in de war raken door reacties van personages of informatie die krijgt over ze.

'Nu, achteraf gezien, had ik meer willen genieten van mijn vrijheid. Maar dat was zo vanzelfsprekend dat ik daar helemaal niet bij stilstond. Zouden mensen die te horen krijgen dat ze ongeneeslijk ziek zijn ook zoiets ervaren? Spijt hebben dat ze niet eerder de dingen deden waar ze van droomden?'

In één zit uit
Ik had Vermoorde Onschuld in één zit uit! Het was natuurlijk ook niet zo'n dik boek, maar ik ben ook erg dol op de spannende schrijfstijl van Mellink. Ze weet te prikkelen en vast te houden en daar is ze voor te prijzen. Ik vond het ook mooi hoe ze de struggle van Stephan had beschreven, ik bedoel: je vader is vermoord, jij wordt verdacht, maar je kan je níks herinneren van die dag. Dat is toch verschrikkelijk? Misschien ben jij wel schuldig, misschien niet, maar je weet het niet... Ik vind dat dit erg realistisch is neergezet. De twijfels, de 'misschien-was-ik-het-toch'-fase, de woede voor het niet-weten.

Slot
Het enige wat ik wat minder vond aan het boek was de keuze voor de ontknoping. De keuze voor de dader, specifieker gezegd. Ik vond het geen 'wowwww hij/zij was het dus!'-moment, omdat die persoon toch erg voor de hand liggend voelde. Het motief was duidelijk en het moment dat Stephan's vader wordt neergeschoten maakt een hoop duidelijk, maar toch had ik daar juist een shock moment verwacht. Ik zou ook weer niet weten wie ik anders als dader had willen zien, maar het voelde net niet... verzadigend of zo. Wat ik wel tof vond was dat het niet was: dit is de dader, einde. Het boek gaat nog door en heeft nog een duister randje aan het einde. Heerlijk! Je denkt dat het klaar is, maar nog niet helemaal. Erg tof, want zo is het wel een afgerond verhaal.

Mellink weet hoe je een thriller moet schrijven met een psychologisch randje en dat is een erg waardevol gegeven. Het zijn niet alleen spannende woorden, het verhaal is volledig doordacht en daardoor erg aangrijpend!

Ik dank uitgeverij Luitingh Sijthoff voor het recensie exemplaar!

4/5 sterren