dinsdag 5 juni 2018

Recensie: Heel Me (Touching Juliette #4) - Tahereh Mafi

Hii,

Voor de hele wereld was het een shock toen Mafi aankondigde dat de lang geliefde Touching Juliette serie een deel 4, 5 én 6 zou krijgen. Toen Heel Me in de Pre-order lijst stond, kocht ik hem en inmiddels heb ik hem ook gelezen. Is Heel Me de obsessie waard?

Waar gaat Heel me over?
Juliette dacht dat ze had gewonnen. Ze nam Sector 45 over, werd benoemd tot opperbevelhebber en heeft haar grote liefde aan haar zijde. Maar ze is nog steeds met meisje dat met één aanraking iemand kan doden - en de hele wereld is binnen handbereik. Wie zal ze zijn als het noodlot toeslaat? Kan ze haar gave onder controle houden, of is haar verlangen naar macht sterker?
Juliette probeert zich te schikken in haar nieuwe rol terwijl haar gave krachtiger, gevaarlijker, dodelijker is dan ooit.

Ik vind de cover weer geweldig. Deze serie heeft echt één van de mooiste covers ooit. Wat ik ook tof vind, is dat dit deel best heel wit is, waardoor het qua lay-out goed bij de andere delen past, maar zich toch onderscheidt van de anderen in kleur. De flaptekst klinkt spannend, waar gaat het verhaal brengen?

'Mijn moeder is dood (...). Mijn vader is dood (...). Wie ben ik, vraag ik me af, in hun afwezigheid?'

Start up
Toen Heel Me begon moest ik weer even in mijn geheugen graven. Ik denk dat andere lezers dit ook hadden, omdat Vrees Me, Breek Me en Vertrouw Me nou eenmaal alweer wat jaartjes oud zijn. Eigenlijk was het geen probleem dat ik me niet alles meer kon herinneren, want het boek begon bij de periode na Juliette's overwinning en had zelfs nog wat flashbacks, dus al snel kom je een beetje terug in de wereld en de voorgaande gebeurtenissen. Het verhaal van Heel Me zelf kwam ik dan weer wat minder in. In het begin vond ik het tempo erg laag, totaal niet wat ik gewend was van de Touching Juliette serie. Het was een beetje vaag en op een gegeven moment zelfs naar mijn mening saai. Dat gevoel kickte in toen ik na 120 pagina's nóg niks spannends had gelezen.

'Ik ben al de dood dat ik zal verdrinken in de oceaan van mijn eigen zwijgzaamheid.'

Meh
Na 170 pagina's aan meh was het voor mij dat ik ging overwegen of ik het boek misschien moest DNF'en. Ik had tot dat moment nog niets of nauwelijks iets gelezen wat echt actie veroorzaakte of een soort plottwist of iets van een ontdekking over iemands verleden of weet ik veel wat. Iets wat me aan het lezen wilde houden. Ik vond dat erg jammer, want Mafi's schrijfstijl en woordkeuzes vind ik echt heel erg mooi, maar de gebeurtenissen - of eigenlijk het gebrek daaraan - maakten dat ik echt vreesde voor de andere helft van het boek. Daarnaast had ik het gevoel alsof Mafi ook een beetje bezig was met bewust de diversiteit-hype erin te verwerken, met een personage met een hoofddoek en een hoofddoek-beleid in die wereld, waar nog nooit eerder iets over is gezegd. Of een vrouwelijk personage dat zich pas een independent woman voelt als ze een kort pittig kapsel heeft. Hmm.

'Degenen die jou niet begrijpen,' zeg ik zacht, 'zullen altijd aan je twijfelen.'

Ah, daar komt het
Geleidelijk kwam vanaf ongeveer 170 pagina's voor mij wat waarde aan het boek. Het werd wat grimmiger, er gebeurde veel meer en toen eindelijk kwam er een wow! wtf! moment inrollen. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want het had echt heel weinig gescheeld of ik had het boek opgegeven, maar het was wel echt een toffe plottwists en vanaf dat moment wordt het wat beter. Nog steeds was ik niet overrompeld, maar dit ging de goede kant op. Gelukkig bleef dit het geval en naar het einde toe wist ik weer waarom ik zo dol ben op de Touching Juliette serie. Het einde is echt weer mega cliffhanger-material en eindelijk komen er weer allerlei dingen aan het licht die alles waar je in geloofde op zijn kop zetten. Dat. Einde. Het einde maakte echt heel veel goed voor mij en voor het verhaal. Ik wil nu toch wel deel 5 lezen!

2.75/5 sterren

Was jij een fan van de Touching Juliette serie?