woensdag 6 juni 2018

Recensie: The City of Bones (The Mortal Instruments #1) - Cassandra Clare

Hii,

Een serie die waarschijnlijk de hele wereld al heeft gelezen is die van the Mortal Instruments. Ik ben dan dus ook een van de weinigen die nu pas de serie ontdekt als boeken zijde. Afgelopen maand pakte ik eindelijk deel 1 erbij.

City of Bones

Waar gaat City of Bones over?
Als de vijftienjarige Clary Fray naar de Pandemonium Club in New York City gaat, verwacht ze niet getuige te zijn van een moord – vooral niet van een moord door drie tieners met vreemde tatoes en bizarre wapens. Dan verdwijnt het lichaam in het niets. Je kunt niet echt de politie bellen als de moordenaars onzichtbaar zijn voor iedereen om haar heen en er niks, zelfs geen bloed, over is van de dode jongen. Was het trouwens wel een jongen?

Dit is de eerste ontmoeting tussen Clary en de Schaduwjagers: strijders die de taak hebben de wereld te bevrijden van demonen. Het is ook haar eerste ontmoeting met Jace, een Schaduwjager die wel wat weg heeft van een engel en zich gedraagt als een eikel. Binnen vierentwintig uur wordt Clary woedend in de wereld van Jace gesleept als haar moeder verdwijnt en Clary zelf aangevallen wordt door een demon. Maar waarom zouden demonen geïnteresseerd zijn in gewone mundanes zoals Clary en haar moeder? En waarom kreeg Clary opeens het Zicht? Dat willen de Schaduwjagers ook graag weten...

De flaptekst heb ik niet gelezen, omdat ik de film en serie al ken dus ik had wel een impressie van het verhaal. De cover vind ik wel tof, past goed bij het verhaal.

Lijkt op de serie en film
Het eerste dat me opviel was dat het boek heel erg lijkt op de serie en de film. Natuurlijk heb jij nu een 'ja dûh!!!'-momentje, maar ik bedoel het meer in de zin van dat soms series en films echt heel erg kunnen afwijken van het boek. Tot op een heel aantal pagina's was het naar mijn mening vrijwel gelijk met hoe de serie Shadowhunters gaat. Op een gegeven moment wordt dit wel minder en het viel me op dat je in dit boek nog vrij weinig dingen te weten komt die je in de serie al verklapt krijgt. Best jammer dus eigenlijk, maar dat maakt het verhaal natuurlijk niet minder.

Leuk in boekvorm
Ik vond het heel erg leuk om the Mortal Instruments nu eens eindelijk als boek te lezen. De personages ken ik inmiddels al goed van de serie, maar het is leuk om ze zo voor het eerst te leren kennen in het boek. Je weet al hoe bepaalde dingen in elkaar zitten, maar toch is het leuk om zo'n eerste indruk die Cassandra Clare schetst van de personages te lezen. Ik vind de wereld van de Shadowhunters echt heel erg gaaf. Ondanks dat het me dus niet heel erg verraste, omdat ik de meeste cliffhangers wel kende, vond ik het toch heel spannend en aangrijpend. Ik heb het boek in zo'n twee dagen uitgelezen en ik ga zeker door in het vervolg. Ik ben zo benieuwd wat de serie mij nog aan nieuwe dingen kan brengen. Ik ben dol op Cassandra Clare's schrijfstijl en ik raad je dan ook zeker aan om - ook al ken je de film en de serie - toch de boeken er ook bij te pakken. Het is zeker geen straf om alles opnieuw te mogen beleven!

4/5 sterren

Kijk jij de serie Shadowhunters ook?