zaterdag 5 mei 2018

Recensie: Glister - Andi Watson (graphic novel)

Hey daar,

Onlangs las ik mijn allereerste graphic novel ooit: Glister. Ik zag hem in de Waterstones liggen en hij zag er heel vrolijk en kleurrijk uit, dus ik gaf het een poging. Hoe ging me dat af?

Waar gaat Glister over?
Strange things happen around Glister Butterworth. A young girl living on her family's English estate, Glister has unusual adventures every day, from the arrival of a teapot haunted by a demanding ghost, a crop of new relatives blooming on the family tree, a stubborn house that walks off its land in a huff, and a trip to Faerieland to find her missing mother.

De cover trok me heel erg aan. De felle kleur vond ik heel tof en dan zo'n meisje erop en verder niks maakte me heel nieuwsgierig. Toen ik snel bladerde door het boek zag ik dat de verhaaltjes in één kleur waren gemaakt. Eén verhaal was paars, één blauw, één groen en één rood. Dat vond ik heel erg tof, hoewel ik normaal de voorkeur geeft aan alle kleuren. Hij was ook nog eens niet duur (€13,95) dus ik nam hem mee, toen ik op de achterkant las dat Glister naar Faerieland ging. Faeries! Yay!

Opzet en illustraties
De opzet van het boek vind ik erg mooi, zo met alle verhaaltjes in een andere kleur. Naast verhaaltjes zijn er ook nog uitknip-dingen, recepten, extra verhaaltjes, spelletjes en nog veel meer extra's te vinden in het boek. Aan de ene kant vind ik dat wel schattig, maar die uitknipdingen waren niet eens mogelijk omdat op de achterkant van alles stond, dus erg onhandig. Niet dat ik ooit in een boek zou knippen, trouwens. Deze extra's beslaan wel echt 1/5 van het boek of zo, dus dat vond ik jammer. Ik had liever nog een verhaaltje gehad dan al die dingetjes. De illustraties vind ik leuk. Ze zijn niet perfect of strak afgelijnd, het zijn meer schetsen, maar het werkt wel voor mij. Misschien is dat omdat ik pas nu graphic novels lees, maar ik heb niet echt eisen eraan nog. Ik vond het wel goed te volgen en leuk geïllustreerd.

Verhaaltjes
De verhaaltjes vond ik allemaal prima. Maar ook weer niet meer dan dat. Watson heeft een bijzondere fantasie. De verhaaltjes lopen allemaal op een manier die je niet verwacht en het is duidelijk fictie, maar toch uiteindelijk vind ik er niet echt een boodschap in zitten of een sterke rode draad. Al is het verhaal kort en al is het in stripvorm, alsnog mag het voor mij wel iets vertellen. Deze verhaaltjes waren soms compleet random en ineens was er een eind-goed-al-goed, terwijl dat erg onlogisch was. Maar als je niet teveel nadenkt bij de verhaaltjes zijn ze erg vermakelijk en lees je met een zonnetje erbij Glister echt zo in één middag uit!

Een schattige bundel verhalen over Glister, vermakelijk, maar geen diepgang. Pak hem er zeker bij als je nieuwsgierig bent en 'gewoon iets leuks' wil lezen, maar verwacht niet teveel.

3/5 sterren

Heb jij een aanrader voor mij qua graphic novel?