donderdag 17 mei 2018

Recensie: Elvy's wereld; So Fancy - Jill Schirnhofer

Holaaa!

Toen ik geheel ter verrassing het tweede deel van de Elvy's wereld-serie op de mat kreeg, was ik blij! Ik vond deel 1 (Elvy's wereld; So Boho) erg zomers en was benieuwd naar het vervolg.

Afbeeldingsresultaat voor elvys wereld so fancy

Waar gaat Elvy's wereld; So Fancy over?
In de herfstvakantie gaan Elvy en haar beste vriendin én Moongirls-partner Kate naar Londen! Ze zijn uitgenodigd om langs te komen bij Ce de la C, het hipste modemagazine van het moment. Dat bezoek verloopt niet zonder problemen, maar leidt wél tot een fantastische snuffelstage. Een unieke kans, maar er blijft weinig tijd over voor tekenen, Moongirls of elkaar. En dan is er ook nog een spannende buurjongen in het spel…

Ik vind de covers van de boeken wel mooi, maar op zich hadden de boeken qua formaat wel wat groter gemogen. Ze zijn iets van A6 formaat, waardoor ze in de boekenkast zo wegvallen. Dat vind ik jammer, want ze zien er erg vrolijk uit dus ze verdienen ook een mooie plek. De flaptekst heb ik eigenlijk niet gelezen, want ik had deel 1 nog goed in mijn hoofd en begon toen gelijk maar te lezen.

Illustraties en bonusmateriaal
Ik begin maar gelijk even met wat ik heel leuk vind aan de Elvy's wereld-serie. De boeken zijn voorzien van kleine illustraties die bij het verhaal passen en ik vind dat echt een hele schattige toevoeging aan het verhaal. Het is een jeugdserie en ik denk dat dit ook zeker een aspect is die jonge lezers aanspreekt. Daarnaast zit er in elk deel een bundeltje bonusmateriaal met tips, recepten, playlists, en noem zo maar op. Ook dat is heel leuk, want het maakt het boek wat interactiever. Wel zonde dat het best een flink deel van het boek beslaat, want het boek is al niet zo dik, maar wel een leuke toevoeging.

Najaar en Londen
Waar Elvy in So Boho naar Ibiza ging en de zon op haar huid voelde, is het nu herfstvakantie en Elvy gaat naar London naar haar BFF Kate. Eigenlijk had ik dit boek dan ook liever op een regenachtige dag willen lezen, in plaats van op de dag dat het 27 graden was buiten. Ik was helemaal in een zonnige sfeer en dit boek gaat over rainy Londen in de herfst. Wat me bij dit deel heel erg opviel was hoe chaotisch de serie is. In deel 1 viel het misschien minder op omdat het enthousiasme om het kledingmerk Moongirls heel goed paste en deels werd de chaos ook verbloemd door de boho levensstijl, maar in het drukke Londen voelde alles heel gehaast en soms ook een beetje te simpel geschreven. Oh, we willen de meest beroemde, moeilijkst te bereiken modevrouw van Londen spreken. Één, twee, drie, hop en het lukt ze. Alles gaat fout en toch is dat toevallig dé oplossing waar iedereen op zat te wachten. Ik snap dat het geen Game of Thrones plotlijn heeft, maar het was gewoon alsof Elvy en Kate magisch waren en alles voor elkaar toverden zonder dat het echt realistische moeite kostte.

Grappig, hedendaags
Wat ik wel leuk vind aan de serie is het enthousiasme en de creativiteit van de meiden. Er zitten grappige stukjes in en vooral Evly's zus kan ik heel erg waarderen. De personages zijn erg uitgesproken en dat past wel goed in het verhaal, want ieder personage heeft zijn of haar typering die in beide delen naar voren komt en voor slechte of goede (of allebei) dingen zorgt. Dat maakt het heel herkenbaar en brengt je dichterbij de personages.

Minder dan deel één
Zoals je net misschien al kon constateren vond ik dit deel minder dan het eerste deel. Het ging van hot naar her, wat het een hele rommelige verhaallijn maakte. De gebeurtenissen volgden elkaar in een iets te rap tempo op naar mijn smaak en waren dus zoals ik net al zei een beetje te voorspoedig. Desalniettemin is het wel gewoon een heerlijk meidenboek dat je in één zit kan uitlezen, gevuld met illustraties en bonusmateriaal.

3/5 sterren

Ik dank uitgeverij Gottmer hartelijk voor het recensie exemplaar!