woensdag 11 april 2018

Recensie: They both die at the end - Adam Silvera

Hoii boekenwurm,

Op Twitter en Instagram vroeg ik welk boek ik moest gaan lezen en op allebei de platforms kwam They Both die at the End naar voren als winnaar. Oké, dan! Vandaag vertel ik je of ik het een goede keus vond.

Waar gaat They Both die at the End over?
On September 5, a little after midnight, Death-Cast calls Mateo Torrez and Rufus Emeterio to give them some bad news: They're going to die today.

Mateo and Rufus are total strangers, but, for different reasons, they're both looking to make a new friend on their End Day. The good news: There's an app for that. It's called the Last Friend, and through it, Rufus and Mateo are about to meet up for one last great adventure—to live a lifetime in a single day.

De cover vind ik mooi, al vind ik de paarsige cover mooier. Ik wilde deze eigenlijk graag, maar deze hadden alleen de oranje in de boekhandel en ach, uiteindelijk gaat het vooral om het verhaal. De flaptekst klinkt ontzettend ontroerend, je weet gewoon vooraf al dat het een tranentrekker gaat worden. Ik bedoel, die titel? Doei, ik ben zakdoeken halen.

'You may be born into family, but you step into friends.'

'You definitely don't need the same DNA to lose any part of yourself if someone dies'

Ontzettend quotable
Wat me opviel aan dit boek, was dat er zo ontzettend veel mooie quotes en levenslessen inzitten. Ik weet niet of dit typisch is voor Silvera's schrijfwerk, want dit is het eerste boek dat ik van hem las, maar ik weet wel dat ik nog meer boeken van hem ga oppakken. Zijn schrijfstijl is echt heerlijk: super vlot, heel mooi beeldend en vol met emoties. Er zijn zoveel zinnen die echt prachtige quotes vormen en er komen veel dingen naar voren die je aan het denken zetten. Zo beleven Matteo en Rufus hun laatste dag, en eigenlijk is de grootste boodschap wel "wacht niet met doen wat je wil doen, pak je kans nu het nog kan." Heel mooi hoe dat naar voren komt als ze hun laatste dag ook echt volproppen met allerlei dingen die ze altijd nog hadden willen doen. Wat me ook heel erg aan het denken heeft gezet is het "je gaat vandaag dood" idee, want stel je weet dat je die dag zou sterven, hoe ga je je dan gedragen? Risico's nemen, want "je gaat toch dood", wat juist maakt dat je dood gaat, of in bed blijven liggen uit angst dat er iets gebeurt, en die angst wordt je dood... Het is heel apart. De keuzes die je die laatste dag maakt zijn cruciaal en dat zie je in dit boek ook terug.

'Being able to say goodbye to people before you die is an opportunity, but... isn't that time better spent living?'
Gewoon heel lief en dan boem
Wat ik had verwacht, was dat ik het hele boek lang een soort verdrietig gevoel zou hebben. Ik had verwacht dat het boek best triest zou zijn, met een zware donkere laag eromheen, maar het was eigenlijk juist heel erg lief en zelfs grappig! Ik denk echt dat je het tot de laatste paar hoofdstukken prima droog kan houden en je niet verdrietig hoeft te voelen. Silvera heeft zo'n fijne opbouw in het boek dat je in het begin echt van de personages gaat houden, ze maken gevatte opmerkingen, ze beleven leuke dingen en ja, dan aan het einde komt het wel boem binnen, maar het is niet het hele boek lang één grote depri sfeer. Het einde is hierdoor ook wel mooier en komt meer binnen.

'I want history, something longer than the small window of time we have been given.'

Geef me de rest
Ik denk dat ik dit boek in één avond en één middag heb uitgelezen. Ik bleef maar doorgaan. Het las zo fijn weg en het was zo mooi. Toen ik het boek uit had, zat ik in de trein en pff. Brok in mijn keel. Ik kan het je echt aanraden als je fan bent van die ontroerende contemporary's. Ik ga zeker andere boeken van Adam Silvera oppakken, want ik ben erge fan van zijn schrijfstijl. En goed nieuws voor de lezers die alleen/liever Nederlands lezen: bij Clavis komt op 26 april de hardcover 'Op het einde gaan ze allebei dood' uit: dit boek in het Nederlands!

'You didn't just keep me alive, you made me live.'

4.5/5 sterren

Wat is jouw favoriete Adam Silvera boek? Welk boek van hem moet ik nu oppakken?