dinsdag 17 april 2018

Recensie: Fataal Spel - Chinouk Thijssen

Hoii!

Onlangs ontving ik het nieuwste boek van Chinouk Thijssen. Ik had er al aardig wat positiefs over gehoord en zelfs mensen die zeiden dat ze er niet van konden slapen. Ik was zó benieuwd wat ik van het boek ging vinden en vandaag vertel ik het je!

Waar gaat Fataal Spel over?
Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

De cover vind ik lekker grimmig en past goed bij het verhaal. De titel is ook heel gepast, want het boek gaat eigenlijk over één groot fataal spel. De flaptekst klinkt spannend en als een echte YA thriller. Kom maar op!

Spanning op het puntje van je stoel
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: dit boek is spannend! Ik dacht "even" met het boek te gaan zitten, maar ik las hem gewoon in één keer uit. De ontvoering, de aanwijzingen, de geluiden... Alles maakt gewoon dat de kriebels over je rug lopen en dat je moet weten wat er gebeurd is en wie de dader is. Wat ik zelf persoonlijk aan dit boek niet zo fijn vond, was het 'tweelingzielen' concept, waarbij Carmen vlagen door haar zusjes' ogen ziet. Het is niet dat ik het paranormale niet kan waarderen, maar ik vind het in een thriller nooit zo fijn. Daar heb ik liever dat het gewoon spannend is en het hoofdpersonage alles op de 'normale' manier ontdekt, in plaats van op deze manier. Dat is verder natuurlijk mijn eigen voorkeur, want ik snap dat sommige lezers het juist wel kunnen waarderen, omdat Chinouk in die 'vlagen' flink heftig en gruwelijk schrijft en dat is natuurlijk wel een sterk punt.

Lekker modern
Wat ik ook heel leuk vond aan dit verhaal is dat het lekker modern is. Met je gay vriend samenwonen, vergelijkingen met series en bepaalde woordkeuzes. Heerlijk! Dat maakt het lekker herkenbaar en dat is natuurlijk ook een ingrediënt voor het tempo, al heeft Chinouk niet veel tempo meer nodig, ze schrijft zelf al hartstikke vlot. Wat ik heel goed vind ook is dat er echt nagedacht is over het plot. Een persoon is niet toevallig op een bepaalde plek of speelt zonder reden mee, wat maakte dat ik bij alle personages constant verdenkingen had. Wie o wie was het toch? ;-) Wel had dit als nadeel dat het einde me best obvious viel, want diegene gedroeg zich al net even te verdacht. Wat ik ook jammer vond, al kan Chinouk daar zelf ook niet veel aan doen, was dat er kleine foutjes in zaten. Van mensen die in een half uur van wakker naar slapen naar de deur uit zijn in de nacht naar gedachtes en acties die soms voorkwamen op momenten dat ik denk: hoe kun je nu zó reageren in zo'n situatie? Het stoorde me niet zo erg dat ik het verhaal niet meer fijn kon lezen, maar het las soms even wat frustrerend.

Ontknoping
Wat ik fijn vond aan de ontknoping van het boek, was dat het nog een beetje werd toegelicht hoe alles is gebeurd en gepland. Tuurlijk ontdek je als lezer al veel, maar ik vind het toch fijn dat aan het einde even een soort verduidelijking zit zodat je het totaalplaatje ziet. Wel zag ik sommige dingen van de ontknoping aankomen, maar het hele plot zit wel echt goed in elkaar dus je kan eigenlijk nooit alles raden. Tot slot wil ik nog even Chinouk's moed prijzen, want je moet het maar durven om te schrijven zoals zij doet. Sommige scènes zijn best heftig en sommige gebeurtenissen hoop je bij dat het een droom was, maar Chinouk durft gewoon zo te schrijven en dingen te laten gebeuren die onomkeerbaar zijn. Heel erg tof.

Al met al dus een spannend boek, niet volledig wat ik verwachtte en voor mij wat voorspelbaar, maar zeker een fijn boek.

3.5/5 sterren

Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van het recensie exemplaar!