vrijdag 20 april 2018

Recensie: de Laatste Magiër - Lisa Maxwell

Hii,

Een boek wat ik in het Engels al een paar keer zag langskomen was The Last Magician. Toen ik ontdekte dat hij in het Nederlands zou uitkomen, heb ik met smart gewacht op die editie. Ik kreeg het boek binnen - een heuse schedelbreker zo dik - en begon gretig te lezen.

Waar gaat de Laatste Magiër over?
In New York is magie allesbehalve uitgestorven. De Mageus – de laatsten die nog magische krachten hebben – leven in de schaduwen en verbergen wie ze zijn. Als ze Manhattan verlaten, verliezen ze hun krachten en worden ze voor altijd gevangen gehouden op het eiland. Soms overleven ze het niet...

Esta is een getalenteerde dief, opgeleid om magische kunstvoorwerpen te stelen van de sinistere Orde. Met haar aangeboren talent om de tijd te manipuleren, kan Esta deze kostbare voorwerpen laten verdwijnen voordat de Orde zelfs maar beseft dat ze er is. Haar training bereidde haar voor op het ultieme doel: terugreizen in de tijd om een eeuwenoud boek te stelen dat de geheimen van de Orde bevat, voordat het vernietigd wordt en de Mageus een hopeloze toekomst tegemoet gaan.

De cover vind ik heel erg gaaf. De kleurcombinatie, met het magische aspect: woooh! Wel vind ik persoonlijk de Engelse cover net even wat aantrekkelijker ogen, maar deze cover mag er ook zeker zijn. De flaptekst vind ik echt heel interessant klinken, want ik ben dol op tijdreisboeken en dol op magie dus yay!

Ik was bang, maar dat was onterecht
Toen ik begon met lezen, werden er al snel vrij veel personages geïntroduceerd en werden hoofdstukken al aangegeven met jaren waarin het hoofdstuk zich afspeelde en de locatie. Ah oh, even was ik bang dat dit één groot "wacht, welk jaar zijn we nou?"-boek zou gaan worden. Al snel bleken de verhaallijnen samen te smelten en het verdere boek speelt zich eigenlijk nog maar in één tijd af, dus fieuw, bang voor niks. Het was verder ook totaal niet verwarrend en ik heb geen moment hoeven nadenken wie ook alweer wie was, welk jaar het was of waar ze waren. Het was ontzettend duidelijk allemaal en Maxwell heeft een hele aantrekkelijke manier van schrijven. Het boek is natuurlijk flink dik met z'n 500+ pagina's, maar het viel me oprecht niet op als ik 100 pagina's had gelezen. Het voelde niet eens als een inspanning, zo'n heerlijk verhaal is dit. De Laatste Magiër is intens magisch, leest als een raket en heeft verslavende personages. Ze hebben allemaal een verhaal en eigenlijk ontwikkelt ieder personage zich in het boek, niet alleen hoofdpersonage Esta, wat ik erg te prijzen vind. Laat je dus zeker niet afschrikken door de personages of door de angst dat het een 'dit had in 200 pagina's verteld kunnen worden'-boek is, want dat is het niet. Elke pagina telt en elke pagina is genieten.

Plottwist op plottwist
Naaah. Waar te beginnen, joh? Ik ben echt een heleboel keren verrast door Maxwell met een plottwist in het verhaal. Zelfs helemaal aan het einde, na een grote plottwist waarbij je denkt: "ah, tof, dit was hem", komen er gewoon nog even 2 achteraan! Echt steengoed, ik ben gewoon helemaal verliefd op dit boek. Het einde vond ik heel erg spannend en de cliffhanger is waaah. De Laatste Magiër zit vol met magische krachten, complotten, geheime bendes, missies, liefde, magische relieken, tijdreizen, plottwists en ga zo maar door. Dit boek krijgt nog niet heel veel hype, maar dat verdient het wel! Ik hoop dat mijn enthousiasme een beetje op je overspringt. Het begint allemaal met één meisje en één missie, maar het is gewoon allemaal zoveel groter. Esta is ook echt een fijn en realistisch personage om mee op avontuur te gaan, maar ze is ook wel een voorbeeld met haar kickass karakter en moves. Heerlijk.

De Laatste Magiër liet me achter met een heerlijk gevoel. Ik ging het samen lezen met Odette, maar ik heb haar na een paar hoofdstukken gewoon helemaal in de steek gelaten omdat ik verder móést lezen (oeps). Een mega fijn boek en een dikke aanrader!

5 dikke sterren en alle lof

Ik dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor dit recensie exemplaar!

Hou jij van tijdreizen in boeken?