dinsdag 24 april 2018

Recensie: de Happiness Goeroe - Jette Schröder

Hey daar!

Vandaag een happy recensie voor jullie van een happy boek: de Happiness Goeroe. Uitgeverij Harper Collins houdt een blogtour rondom dit boek en ik doe mee! Vandaag daarom de recensie (want vanaf vandaag ligt het boek in de winkels!!) en op 3 mei kun je mijn aandeel aan de blogtour bewonderen.

Waar gaat De Happiness Goeroe over?
Om een vriendin te helpen, valt Iris tijdens een spectaculair feest in voor een bekend tv-medium. Ze verdiept zich in mantra's, leert een paar spirituele oneliners uit haar hoofd en geeft zichzelf een mooie artiestennaam: Vlinder. Tot haar eigen verbazing is haar optreden een doorslaand succes! Binnen de kortste keren zijn duizenden meiden in de ban van de mysterieuze, gemaskerde goeroe die de 'Happiness-lifestyle' predikt. Iris besluit haar dubbelrol nog even te blijven spelen. Het bevalt haar uitstekend om zo bewonderd te worden. Ze blogt, vlogt, opent een heuse Happiness-webshop en geeft zelfs online masterclasses als 'Find Your Inner Rainbo' en 'Embrace Your Flaws'.
Maar het succes heeft ook een keerzijde. Ze heeft het zo druk met haar nieuwe carrière dat haar studie en vriendschappen onder druk komen te staan. En de terugkerende aanvaringen met haar knappe, maar irritante onderbuurman dragen ook niet echt bij aan haar Happiness. Hoelang duurt het voor het echt uit de hand loopt? En is er dan nog wel een weg terug?

De cover is werkelijk één groot feestje. Alleen door ernaar te kijken word ik al blij. De kleuren, de glitters, de voelbaarheid van de letters. Heerlijk! En met het zonnige weer van afgelopen week had ik meteen een goede reden om hem meteen, buiten in het zonnetje, te gaan lezen.

Happiness Lifestyle
Het hele boek draait eigenlijk om een happiness lifestyle waarbij je meer van jezelf leert te houden, jezelf rust en reinheid gunt en doelen voor jezelf stelt. Los van het verhaal vind ik dat al een hele mooie boodschap aan het boek. Het hele verhaal gaat erover, maar zelfs al zou je het verhaal (nog) niet lezen, zitten er hele handige tips in het boek die je een nieuwe kijk bieden op je eigen leven. Daarnaast is de site (https://www.dehappinessgoeroe.nl/) écht en kan je daar alle 21 dagen van de Happiness Program uit het boek downloaden, en nog wat extra Happy Printables. Hoe geweldig is het dat een boek zoveel breder wordt getrokken dan het verhaal zelf? Een dikke plus, nog voor ik begon aan het verhaal.

Het verhaal zelf
Wat ik fijn vind aan het verhaal, is dat het een en al blijheid overbrengt, zonder de realiteit uit het oog te verliezen. De Happiness Goeroe is een ontzettend fijn boek vol glitters, blijheid en liefde, maar kaart ook zeker moeilijke en onzekere momenten in het leven aan. Hierdoor is het een fijn gebalanceerd boek wat je met een happy gevoel achterlaat, zonder dat je het idee hebt dat je alleen maar 'wat is het leven toch mooi' hebt gelezen. Zo heeft hoofdpersonage Iris een normaal leven voor ze begint aan het 'Vlinderschap'. Ze heeft moeite om met geld rond te komen en werkt zich een slag in de rondte om het te kunnen redden. Er zijn dingen in het leven die haar tegenzitten, maar dan komt een mogelijkheid om haar Alice in Wonderland-acteertalent opnieuw in te zetten, maar dit keer voor een rol als Vlinder: een happiness-coach. Als blijkt dat ze per ongeluk een social media schandaal heeft opgezet en in één klap beroemd is geworden, moet Iris haar rol als Vlinder wel doorzetten. En stiekem geniet ze er nog van ook.

Iris/Vlinder
Wat ik fijn vind aan Iris is dat ze gewoon lekker doorsnee is. Zelfs als ze Vlinder is verliest ze haar passie voor glitters en mensen helpen niet. Het wordt juist alleen maar erger. En tuurlijk komt er een bepaald punt waarop het 'Vlinder spelen' niet langer meer garant staat voor enkel succes, maar ik kan Iris geen ongelijk geven in hoe ze heeft gehandeld. Haar handelingen zijn gewoon menselijk en ik kon me heel goed in Iris verplaatsen.

Andere personages en plotlijn
De andere personages bleven mij wel wat oppervlakkig. Pas aan het einde kom je achter Manon's levensgeschiedenis, terwijl ze toch echt Iris' beste vriendin is. Ook vond ik Joost een beetje te snel zijn irritaties en 'minachting' voor Iris verliezen. Iris' andere beste vriendin heeft het haar het hele boek eigenlijk meer genegeerd en afgesnauwd dan dat ze er voor Iris was. Ik snap dat op zich wel, in haar positie, maar toch voelde haar personage niet als een vriendin aan. Tot slot leek Yolinde een belangrijke rol te gaan spelen in het boek, maar die was ineens helemaal foetsie. Niet erg, want niet iedereen kan een grote rol spelen, maar ik vond haar toch wel een heerlijke persoonlijkheid hebben en een best flinke twist maken in haar gedachtegang, dus ik had graag geweten hoe het met haar ging. Tot slot vind ik Iris' ouders soms wat vaag. Ze zijn wat excentrieker dan andere ouders, maar hun reacties kon ik soms niet zoveel mee. Ach, gelukkig vond ik Iris' broertje Felix wel echt een leuk personage. Het boek is vlot geschreven en zit vol herkenbare, ongemakkelijke en overweldigende momenten. Ik had hem dan ook in één middag uitgelezen, heerlijk. Het laat je zeker met een blij gevoel achter, wat uiteindelijk het doel natuurlijk ook is.

4.5/5 sterren
Ik dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.