zaterdag 28 april 2018

Recensie: Allesbehalve Oké - Laura Steven

Hoi hoi,

Vandaag een boek dat onlangs flink wat hype en lof ontvangt: Allesbehalve Oké van Laura Steven. Ook ik mocht dit boek lezen en vandaag vel ik mijn oordeel.

Waar gaat Allesbehalve Oké over?
Izzy O’Neill hier! Straatarme wees, ambitieuze cabaretier en Ongelooflijke Slet, als je de roddelsites tenminste mag geloven…

Izzy had nooit verwacht dat ze op haar achttiende het slachtoffer zou zijn van eeninternationaal online-schandaal. Maar als expliciete foto’s van haar met de zoon van een politicus online komen te staan, laten treiteraars niets van haar heel. Gewapend met een enorme bak nacho’s en haar beste vriend Ajita als steun en toeverlaat, probeert ze het van zich af te lachen. Maar als het dagelijkse slutshaming verergert, leert ze snel dat de wereld tienermeiden niet oké behandelt. Allesbehalve oké zelfs.

De cover vind ik echt heel mooi! Het is niet zomaar een paar kleurtjes door elkaar, maar het zit ook bomvol kleine illustraties die bij het boek passen. De rug vind ik heel erg mooi, want die heeft de kleuren van de cover en spreekt dus erg aan in een boekenkast of in de winkel. Ik zou dit boek zeker hebben opgepakt. De flaptekst maakt ook erg nieuwsgierig, want het klinkt als een hilarisch boek, dus kom maar op!

YALFest
Afgelopen zondag was Laura Steven te gast bij YALFest. Al bij de Q&A merkte ik dat ze een ontzettend vrolijke meid was en dat haar humor ook in het dagelijks leven flink aanwezig is. Ik heb mijn boek laten signeren en ben met haar op de foto geweest.
- maar dat terzijde, nu op naar de boekbeoordeling -

Hyped!
Ik was ontzettend excited om in dit boek te beginnen. Ik hoorde allemaal mensen over dit boek als een hilarisch boek, dus ik zat klaar om te lachen. Als ik heel eerlijk ben heeft het boek mij in het begin een beetje laten twijfelen. In werkelijk elke zin stond wel iets 'grappigs' en werd iemands lach vergeleken met een wild dier en noem zo maar op. Dit irriteerde me eigenlijk meer dan dat ik het grappig vond. Een boek is niet grappig als het elke zin een geforceerde grap erin gestopt krijgt, hoe leuk de vergelijking ook is. Als je zes hyena-lachen en vier bever-gezichtsuitdrukkingen verder bent weet je het wel. Ik was dan ook bang dat dit het hele boek zou aanhouden, want het verhaal vond ik erg leuk, maar voor nu was ik nog niet zo blij met de 'grappigheid' van dit boek.

Maar toen...
Vanaf het moment dat het verhaal een serieuze kant opging en de foto van Izzy uitlekt, vanaf dat moment begin ik het boek enorm te waarderen. De grapjes die er inzitten vind ik écht grappig en niet meer geforceerd aanwezig. Ik leer Izzy's personage beter kennen en vind haar heel erg leuk. Ik krijg het ook heel erg met haar te doen, naarmate het verhaal vordert. Allesbehalve Oké confronteert je met de huidige samenleving op een actuele en directe, maar vooral ook positieve manier. Door het boek heen zitten heel veel momenten waarop Izzy zou kunnen breken, maar ze is zo ontzettend optimistisch en sterk en dat bewonder ik heel erg aan haar. Het verhaal geeft dat ook als een soort boodschap mee: het is niet niks, maar uiteindelijk waait het over, hou je sterk. Wat Izzy wordt aangedaan is gewoon heel erg onredelijk en de manier waarop er dor de buitenwereld op gereageerd wordt is helaas wel hoe het de dag van vandaag ook gebeurt. Dit maakt het een heel confronterend boek dat je ogen opent.

'Altijd is Kortjakje ziek, midden in de week maar zondags niet... En maar gek opkijken dat ze slechte cijfers haalt en elke keer blijft zitten.'

Tegelijkertijd is het zoveel meer
Het is zoveel meer dan een grappig of confronterend boek. Izzy's droom om scenarioschrijver te worden, haar vriendschap met Ajita, haar mega coole oma Betty, haar zoektocht naar liefde, haar super schijt aan de wereld houding, haar gevatte opmerkingen. Het is een grote verzameling van dingen die ik kan waarderen in een boek. Toen ik het uit had, was ik dan ook echt verliefd erop geworden. Laura is zelf ook een heel bijzonder mens, dus dat was hel leuk om te zien, maar haar boek is ook zeker een aanrader. Op momenten kon ik echt lachen om het verhaal, maar op andere momenten kon ik ook echt gefrustreerd zuchten omdat ik dacht dat het niet erger kon worden voor Izzy - maar ik had het fout. Wat een boek.

Een mega fijn boek.

Ik dank uitgeverij Karakter hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar. In twee middagjes lezen in de zon had ik het boek uit. Wat een talentje hebben jullie binnengehaald! Ik ben ontzettend benieuwd naar wat er allemaal nog meer uit haar hand zal komen.

4.5/5 sterren

Heb jij Laura Steven ook ontmoet op YALFest?