dinsdag 27 maart 2018

Recensie: Welkwoud - Tahereh Mafi

Hoi hoi!

Als er één boek was in dit hele jaar waar ik met een bonzend hart en heel veel ongeduld op aan het wachten was, was het wel Welkwoud van Tahereh Mafi. Ik heb Verdermeer (haar andere middlegrade boek) verslónden en toen ik hoorde dat Welkwoud eraan zou komen was ik over-enthousiast. Vandaag vel ik mijn oordeel, ben je er klaar voor?

Waar gaat Welkwoud over?
Dit Perzische sprookje begint op een ijzig koude avond...
Laylee woont in het magische Welkwoud, waar de bewoners een gouden huid hebben en de winter vieren met eindeloos veel feestjes.
Maar zij doet niet mee aan alle feestelijkheden.
Laylee kan zich bijna niet meer herinneren hoe het was voor haar moeder overleed. Voordat haar vader door zijn verdriet zijn verstand verloor. Voor ze achterbleef als de enige mordeshoor van Welkwoud - degene met de taak de doden te wassen en klaar te maken voor het hiernamaals.
Door het zware werk en de eenzaamheid die daarmee gepaard gaat, worden Laylee's handen stijf en verliest ze langzaam haar kleur. Maar als een stel vreemdelingen verschijnt, wordt Laylee's wereld op zijn kop gezet en herontdekt ze kleur, magie en de helende kracht van vriendschap.

Zoals jullie waarschijnlijk al verwachten, vind ik de cover echt fantastisch! Je kan ook niet echt anders verwachten, want Blossom Books krijgt toch echt wel de award voor mooiste covers. Ik denk dat geen van hun boeken heeft misgeschoten op het covergebied. Net als Verdermeer heeft ook Welkwoud een kleurrijke cover met elementen van het verhaal erop. Dit vind ik ontzettend leuk, want tijdens het lezen ontdek je ineens dingen dat je denkt: hey, dat stond op de cover! De flaptekst vind ik ook heel interessant klinken: een meisje dat lijken wast? Bizar, count me in!

'Ik heb genoeg hart voor tien benen, en daarmee zal ik verder komen dan deze twee me ooit hebben gebracht.'

Mafi's magie
Het maakt niet uit wat Mafi schrijft: het is magisch en het blijft magisch. Al zou ze een Bijbel schrijven, ik koop het. Haar schrijfstijl is ongekend fijn en fantasierijk. Dat straalt Welkwoud ook meteen vanaf de eerste bladzijde al uit. Het is zelfs in het binnenwerk mooi vormgegeven en het verhaal past ontzettend goed bij de sfeer die de cover en de flaptekst creëren. In het begin werd ik gelijk in het boek gezogen. Welkwoud is een nieuwe wereld, maar door de beeldende manier waarop Mafi het verhaal vertelt, ontdek je al snel hoe het in elkaar zit en wat Laylee's rol is. Ik had het gelijk met Laylee te doen. Ze moet zoveel zwaar werk verrichten, helemaal alleen.

'Laylee Layla Fenjoon was sterker dan de meesten, wijzer dan sommigen en absoluut, onmiskenbaar oud voor haar jaren.'

Laylee en oude bekenden
Het leukst is als je Welkwoud gaat lezen, nadat je Verdermeer hebt gelezen. Het is geen must, want ze zijn los van elkaar te lezen en er wordt veel uitgelegd voor degenen die Verdermeer nog niet hebben gelezen, maar het is gewoon een stuk leuker om het wel even te doen. In Verdermeer maak je namelijk kennis met Alice en Olivier, die ook in Welkwoud voorkomen. Doordat je ze al kent, maakt het het erg leuk om bepaalde acties en gedachtes van de personages te lezen. Je snapt hun beweegredenen, want je kent ze eigenlijk al. Heel erg leuk vind ik het dan ook dat ze ook hier weer voorkomen en een belangrijke rol spelen in het verhaal. Welkwoud is een heel ander verhaal dan Verdermeer, maar toch vond ik het weer heel erg boeiend lezen. Laylee is een compleet ander personage dan Alice en ook de werelden zouden eigenlijk niet minder op elkaar kunnen lijken dan ze doen. Dit biedt en heel nieuw sprookje, maar tegelijkertijd was ik soms wel wat aan het vergelijken. Zo vond ik Laylee zelf niet een heel leuk personage, haar handelingen vond ik soms wat irritant, maar vond ik wel de boodschap in Welkwoud weer een sterkere dan in Verdermeer.

'Het is tenslotte iets heel simpels en tragisch: dat onze onvriendelijkheid jegens anderen in feite een wanhopige poging is om vriendelijk te zijn voor onszelf.'

Een heel avontuur
Kort samengevat: het is een heel avontuur. Het leest snel weg en als je niet teveel gaat vergelijken met Verdermeer zijn er eigenlijk geen aspecten te noemen die echt tegenvielen. Ik vond het een heel fijn, magisch boek en ik ben zo benieuwd naar alles wat er nog uit Mafi's pen gaat vloeien!

Als je Verdermeer en Welkwoud nog niet in je boekenkast hebt staan: schaam je. Je hebt niet geleefd als je deze boeken niet minstens één keer gelezen hebt. :-)

4.5/5 sterren

Ik dank uitgeverij Blossom Books hartelijk voor het opsturen van het recensie exemplaar. Wat een pareltje!