donderdag 29 maart 2018

Recensie: Royal Passion - Geneva Lee

Hoi!

Vandaag de recensie van een New Adult boek over een wilde prins en een gewoon meisje. Als dat al niet klinkt als een heerlijk concept, weet ik het ook niet meer.

Waar gaat Royal Passion over?
Een blik, een kus en niets is meer hetzelfde. Op haar afstudeerfeestje ontmoet Clara Bishop een knappe vreemdeling. Zonder waarschuwing trekt hij haar naar zich toe en kust haar gepassioneerd, waarna hij weer verdwijnt. Clara heeft geen idee wie de man is – totdat een foto van hen beiden in de krant verschijnt: het is prins Alexander van Cambridge, kroonprins van Engeland, een bad boy met koninklijk bloed…

De flaptekst klinkt heerlijk romantisch. Een potje zwijmelen met een prins, count me in! De cover vind ik precies bij het verhaal en de sfeer passen, al doet het ergens een beetje 'romannetje' aan, maar dat is niet erg.

Waar te beginnen?
Poeh, ik zal alvast zeggen dat deze recensie niet zo positief gaat zijn. Hoe graag ik het boek ook spannend, stomend en zwijmelend romantisch wilde vinden, het kwam bij mij niet zo ver. Tuurlijk heb ik ergens wel van het boek genoten en zijn er momenten geweest dat ik de vonkjes tussen Clara en Alexander voelde, maar het boek was voor mij vooral veel bla bla over niks, afgewisseld met seks. Veel. Seks. Ik heb daar niks tegen en er zijn genoeg New Adult boeken die ook veel seksscènes hebben, maar Royal Passion had voor mij gewoon verder niet echt iets te bieden en als seksscènes daardoor als enige overblijven aan inhoud, haak ik af. Het verhaal is een typisch cliché, maar dat had het niet hoeven worden. Het concept is er een die gewoon goed bij mensen werkt: een normaal meisje en een bad boy prins, maar de uitwerking bood voor mij niks nieuws. Er kwam geen moment waarop ik van mijn stoel werd geblazen, hardop moest lachen of de auteur wilde prijzen voor haar rode draad. Het verhaal was voor mij ontzettend voorspelbaar, en nogmaals: ik heb niks tegen wat voorspelbare boeken, maar als zelfs ík elke zet zie aankomen is er iets goed mis.

Prins Alexander
Alexander is wel echt een typische bad boy met een koninklijk label. Het lijkt wel alsof dat ook constant benadrukt moest worden. In het begin weet Clara nog niet dat hij een prins is, en dat is eigenlijk het enige moment dat ik iets voor zijn personage voelde. Vanaf het moment dat Clara het weet, is het één en al 'ik ben de prins' en wordt dat vaak als excuus gebruikt. Hij is me soms echt een beetje te geforceerd in zijn doen en denken. Insta love met Clara, nadat je eerst nog opschept over de vele, véle vrouwen die je hebt gehad... hm-hm. Hij was vrij arrogant, en dan ineens weer hopeloos verliefd. Ik vond hem moeilijk in te schatten en voelde daarom niet echt een connectie met hem.

Clara en de setting
Clara vond ik wel een leuk personage. Zij maakte het boek wat leuker voor mij, al vond ik haar soms zo naïef dat ik me afvroeg of de auteur bang was dat we de message niet zouden krijgen als ze één keer voor zichzelf zou opkomen. De setting met alle rijke mensen vind ik wel heerlijk, het geeft me een soort Gossip Girl gevoel. Clara's moeder die ontzettend controlerend en oordelend is, beste vriendinnen die geen grenzen lijken te herkennen en ach, wat nog meer. Genieten.

Beoordeling
Toen ik het boek uit had, twijfelde ik over het aantal sterren. Op zich had ik ervan genoten, maar niet bijzonder. Na een tijdje het boek te laten bezinken, merkte ik op dat ik eigenlijk geen interesse had in het lezen van deel twee en waren al veel delen van het verhaal wazig geworden. Dat is voor mij een teken dat het gewoon geen boek voor mij was. Jammer, maar dat kan natuurlijk gebeuren.

2/5 sterren

Ik dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor het recensie exemplaar. Het bleek niets voor mij, maar dat gebeurt helaas ook wel eens.