zondag 25 maart 2018

Recensie: Queen of Shadows - Sarah J Maas

Hii daar,

Eindelijk las ik het volgende deel in de Throne of Glass serie. Deze serie vind ik zo gaaf, maar doordat het zulke dikke boeken zijn met vrij veel belangrijke informatie, doe ik er altijd zo lang over om ze uit te lezen. Inmiddels heb ik het vierde deel uit! Oh, let op, de recensie kan spoilers bevatten over eerdere delen!

Waar gaat Queen of Shadows over?
Everyone Celaena Sardothien loves has been taken from her. But she's at last returned to the empire-for vengeance, to rescue her once-glorious kingdom, and to confront the shadows of her past...

She has embraced her identity as Aelin Galathynius, Queen of Terrasen. But before she can reclaim her throne, she must fight.

She will fight for her cousin, a warrior prepared to die just to see her again. She will fight for her friend, a young man trapped in an unspeakable prison. And she will fight for her people, enslaved to a brutal king and awaiting their lost queen's triumphant return.

Celaena's epic journey has captured the hearts and imaginations of millions across the globe. This fourth volume will hold readers rapt as Celaena's story builds to a passionate, agonizing crescendo that might just shatter her world.

Ja, die covers zijn gewoon kickass cool. Ik hou niet van personen of gezichten op de covers, maar toch vind ik deze covers wel wat hebben. Het straalt gewoon uit hoe hoofdpersonage Aelin de hele wereld zou afslachten als het moet. Zo fierce, ik kom even niet op een Nederlands woord om haar te omschrijven. De flaptekst heb ik niet gelezen, want na Heir of Fire had ik dit boek al open en de dustcover veilig in de kast, voor ik hem kon lezen.

Origineel as hell
Ik weet niet hoe ze het doet, Queen Maas, met haar boeken. De serie is inmiddels aan z'n vierde deel toe voor mij, maar nog geen moment heeft het me verveeld of voelde het alsof het in herhaling viel. Elk deel heeft een volledig nieuw avontuur met nieuwe problemen en nieuwe uitdagingen. Ik vind het zo ontzettend gaaf hoe elk deel het uiterste vraagt van de personages, wat in elk deel weer een stapje verder ligt door de groei die ze doormaken in de serie. Ook vind ik de introductie van nieuwe personages leuk, want die geven weer een nieuwe draai aan het verhaal.

'How can I take away somebody who means the world to somebody else, even though she is my enemy?'

Een combinatie van alles
Ik denk dat de Throne of Glass serie één van mijn favoriete series ooit is. Het heeft zo ongelofelijk veel gave elementen: magie, gevechten, kickass vrouwelijk hoofdpersonage, hunks, prinsen, koninkrijken, en noem zo maar op. Elk deel ontdek je weer nieuwe aspecten van de wereld van Aelin, de Firebreathing Bitch Queen. Ik vind het heel gaaf hoe Sarah J Maas haar verleden heeft opgebouwd. In het eerste deel weet je vrij weinig van haar, maar per deel komt er weer iets bij wat bijdraagt aan een erg groot verhaal. Ik vind Aelin een bijzonder personage, haar hart zit op de goede plek, maar ze is alles behalve vergevingsgezind en lief. Ze vecht tot het uiterste voor de personen om wie ze geeft, maar geeft niet zomaar om iemand. En als je haar één keer verraadt, ben je niet meer op haar 'reddingslijstje' te vinden.

Dit dikke, geweldige deel <3
Queen of Shadows vind ik toch wel een van de betere delen (samen met Crown of Midnight) die ik tot nu toe in de serie heb gelezen. Er gebeurt gewoon heel erg veel, het zit bomvol actie. Naast actie komen er ook een boel dingen aan het licht, worden missies uitgevoerd en leer je steeds meer over de personages. Waar ik Heir of Fire een soort tussendeel vond (een beetje trainen met Rowan, leuk hoor), is Queen of Shadows weer helemaal een volwaardig deel in de serie.

Het zal je niet verbazen dat ik het deel 5 sterren geef. Deze serie verdient zelfs nog veel meer sterren als het zou kunnen. Het leest ongelofelijk spannend weg, ondanks dat het een dik boek is. Het maakt je aan het lachen, houd je op het puntje van je stoel en laat je grommen van frustratie. Het is zo heerlijk en ik kan me er helemaal in verliezen.

Aaaah. Oké, deel 5 is echt aan de beurt <3

Heb jij Throne of Glass (deel 1 of de hele serie) al gelezen? Wat vond je ervan?