zondag 11 maart 2018

Recensie: Onvergetelijk (The Darkest Minds #2) - Alexandra Bracken

Haai daar!

Van deel 1 in the Darkest Minds serie was ik erg onder de indruk. Toen ik deel twee binnenkreeg, wilde ik er gelijk in beginnen. Het heeft uiteindelijk even geduurd (geen idee waarom ik het boek maar niet oppakte), maar inmiddels heb ik het uit. Ik deel vandaag met je wat ik ervan vond!

Waar gaat Onvergetelijk over?
Soms kan het tonen van je ware gezicht je dood betekenen...
Ruby heeft nooit gevraagd om de superpowers die haar bijna het leven kostten. Nu moet ze die dagelijks gebruiken in haar strijd om een corrupte regering ten val te brengen en om in de gedachten van haar vijanden in te breken. De andere leden van de Children's League zien haar als hun leider, maar Ruby weet diep vanbinnen wat ze werkelijk is: een monster.

De cover vind ik prima. Niet bijzonder, maar ook niet lelijk. Hij past goed bij het eerste deel en ik vind het tof dat hij wel een andere kleur heeft om te onderscheiden. De setting toont een dystopisch verhaal aan en dat vind ik ook tof, want het is ook een dystopisch verhaal. De flaptekst heb ik eigenlijk niet gelezen, want deel 1 liet me met zulke cravings achter dat ik hem gelijk ben gaan lezen.

Inkomen en wat trager
Nadat ik het eerste deel uit had, wat met een grote cliffhanger eindigde, had ik heel veel zin om over te gaan in deel twee. Het deel speelt zich een tijdje af na het einde van deel één en ik moest flink inkomen in het verhaal. Ik weet niet wat het was, maar het voelde een beetje alsof er iets van een vibe miste die ik in het eerste deel wel voelde. Het kan zijn doordat niet alle personages uit deel 1 (nog) langskwamen en ik ze een beetje miste. Daarnaast vond ik de nieuwe ruthless Ruby een beetje irritant en kon ik me niet met haar binden. Het begin vond ik ook erg traag, dus ik heb een tijdje moeite gehad om het boek echt op te pakken en door te zetten. Halverwege het boek ongeveer kwam ik weer in het verhaal en vond ik het toch flink spannend worden! Aah, de serie is wel echt gaaf hoor!

Minder dan deel één, maar nog steeds een toffe serie
Ik vond deel twee gewoon overall wat minder. Het las minder snel voor mij, ik vond Ruby vervelend en pas toen Liam en Chubs in het verhaal kwamen vond ik het écht weer leuk worden. Desalniettemin vond ik het wel gewoon een goed boek, want deze serie heeft echt een hele gave basis en veel aspecten die Bracken beschrijft van de gaven van de kinderen vind ik erg tof. Ik ben benieuwd of deel drie me weer echt kan grijpen zoals deel één dat deed, maar ik wil ook gewoon weten hoe het afloopt, want Bracken is een ster in plottwists en man, haar eindes vragen om emmers voor de tranen.

4/5 sterren

Ik dank uitgeverij Karakter hartelijk voor het recensie exemplaar!

Heb jij de Overlevenden (deel 1) al gelezen? Wat vond je ervan?