woensdag 21 februari 2018

Recensie: Slaves, Dante 1 - Miriam Borgermans

Hey,

Vorig jaar las ik Slaves, Raven 1 en ik vond dit boek echt heel goed. Toen ik in december Slaves, Dante 1 ontving, was ik meteen blij. Uiteindelijk bleef het boek, tegen mijn zin in, lang in de kast staan. Of het ligt aan het aantal pagina's of aan mijn stemming, geen idee, maar ik pakte hem steeds maar niet op. Inmiddels heb ik hem uit en nu kan ik je vertellen of ik spijt heb dat ik hem niet eerder heb opgepakt, of dat ik zou willen dat ik hem niet had opgepakt.

Waar gaat Slaves, Dante 1 over?
Het jaar 2558. Nadat hij op een dodelijke kamikazevlucht naar de ruimte was gestuurd, landt de Trasherslaaf Dante na twee jaar onverwachts weer op aarde.
Toch komt het Bastion zijn beloftes niet na en krijgt Dante opnieuw een levensgevaarlijke opdracht. Dit keer wordt hij gedwongen om de moord op de machtige Genoot Ghassan Aboud te onderzoeken en moet hij undercover infiltreren
in het gevaarlijke, mysterieuze Bastion. Gedreven door wraak en schuldgevoel
betreedt Dante de kringen van macht. Heeft Raven, de beschuldigde slavin,
de moord wel gepleegd? Dante moet kiezen tussen buigen of breken. Hij heeft geen andere keuze. Toch?

De cover vind ik erg donker, zo met dat zwart. Ik vind het op zich wel kunnen, omdat deel 1 grijs was, dus het past erbij. Toch vind ik donkere covers niet zo aantrekkelijk ogen. Dat er dan weer zo'n man op de voorkant zit maakt een hoop goed, maar het had van mij wat anders gemogen. De flaptekst klinkt interessant, want ik wist wat er met Raven was gebeurd, maar wat heeft er in de tijd dat zij in het Reservaat zat zich allemaal afgespeeld in de "gewone" wereld? Tof idee!

Even inkomen
Het begin is even inkomen. Het verhaal loopt gelijk met Raven's verhaal, maar dan dus vanuit Dante's perspectief. Dat is even wennen want wie is hij, wat is er precies gebeurd en waar speelt dit zich allemaal af? Al vrij snel kan je het verhaal volgen, want Borgermans' schrijfstijl is gewoon super fijn. Het is duidelijk wat er gebeurt, het is pakkend en de personages zijn gelijk weer heerlijk om mee kennis te maken. Al snel had ik er 100 pagina's opzitten, zonder dat ik het idee had dat ik lang heb zitten lezen. Je vliegt er doorheen, wat een vlot boek!

Vol intriges, leugens en verraad
Het heerlijke aan Slaves vind ik dat het boek ontzettend veel plottwists heeft met mensen die elkaar verraden. Je kan het werkelijk van iedereen verwachten dat ze een dubbelrol spelen en ergens verwacht je het dan ook, maar toch ben je weer verrast als het daadwerkelijk zo blijkt. Het is ook niet dat het boek opbouwt naar één punt waarop alles ontploft, want elke bladzijde bevat gewoon kleine ontploffinkjes die het geheel op z'n kop zetten. Een slaaf die undercover moet om de moord op een Genoot te onderzoeken is natuurlijk al gedoemd te mislukken, maar hoe succesvoller Dante wordt, hoe sneller de bladzijden omvliegen. Gaat het hem lukken?

Einde
Het einde van dit boek is weer een lekkere cliffhanger. Er is van alles gebeurd en een hoop plotjes zijn gesmeed. Er zijn dingen aan het licht gekomen en ik ben zo benieuwd hoe dit alles nog in elkaar gaat vallen. Hoe het verder gaat met alle personages en aaah, ik wil het volgende deel!

Slaves is een geweldig goede serie. De personages zijn interessant, het plot is giga spannend en van alle kanten vliegen de verrassingen om je hoofd. Ik kan geen genoeg krijgen van deze serie. Met Dante 1 krijgt Borgermans het weer voor elkaar om een sterk en vernieuwend verhaal neer te zetten. Ik ben fan!

4.5/5 sterren

Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het recensie exemplaar!

Ken jij Slaves al?