dinsdag 27 februari 2018

Recensie: Het Ongelukproject - Julie Buxbaum

Hii lieve boekenwurm,

Toen ik vorig jaar Vertel me Drie Dingen van Julie Buxbaum las, was ik helemaal verliefd. Wat een schattig boek! Toen afgelopen maand Het Ongelukproject uitkwam, Julie's tweede boek, zat ik op het puntje van mijn stoel van enthousiasme!

Waar gaat Het Ongelukproject over?
David houdt van feiten, getallen en zijn notitieboekje. Zit al 622 dagen alleen tijdens de schoolpauze.
Kit gaat voor het eerst weer naar school nadat haar vader is verongelukt.

Sinds haar vaders dood, weet Kit niet meer hoe ze met haar vriendinnen moet praten. In de pauze gaat ze daarom naast David zitten in de hoop met rust gelaten te worden. Maar Davids vreemde directheid blijkt juist een verademing. Zo ontstaat een wonderlijke vriendschap.
Als Kit en David samen 'Het ongeluk project' opstarten om meer te weten te komen over het auto-ongeluk van Kits vader, hebben ze geen idee wat dit teweeg brengt. Kan hun vriendschap de waarheid overleven?

Hoewel de cover nog niet echt laat zien waar het boek over gaat, vind ik het wel weer een heerlijke contemporary stijl cover hebben. De kleuren en het lieve dat het uitstraalt, heerlijk. Het brengt een lentegevoel mee en ik zou het boek zo oppakken in de winkel. De flaptekst vind ik echt heel gaaf klinken. Ik ben heel erg geïnteresseerd in boeken met jongeren met problemen, afwijkingen, stoornissen, etc. Dit boek klinkt echt als een bijzondere leeservaring!

David
Wauw, wat is David een geweldig personage. Hij is echt ontzettend goed en realistisch uitgewerkt en je groeit echt een hart voor die jongen. Door zijn autisme is hij wat sociaal onhandig en heeft hij andere interesses dan de andere jongeren op zijn school. De manier waarop je leest vanuit zijn perspectief is echt heel bijzonder, want het gaat in het hoofd van iemand met autisme - voor wat ik in mijn opleiding en het werkveld heb geleerd - ook op die manier. Ik vind hem echt aandoenlijk en het hele boel lang is hij mijn favoriete personage geweest en heeft hij het boek ontzettend in waardering laten stijgen. Ik vind het ook heel mooi hoe Buxbaum eigenlijk een soort boodschap overbrengt van 'je hebt nu een autist ontmoet, maar het is maar één autist', want dit is natuurlijk ook zo. Iedereen is verschillend en uniek. Heel mooi.

'Hij is natuurlijk wel een rare, maar de wereld is al klote genoeg zonder dat mensen ook nog kloterig tegen elkaar gaan doen.'

Kit
Kit is het personage met de emotionele lading. Haar vader is overleden en ze zit hier ontzettend mee. Gaande het boek ontdek je dat er nog veel meer aan de hand is met het ongeluk van haar vader en voorafgaand eraan. Het is echt ontroerend, al vind ik het prachtig hoe ze naar David toegroeit en daar steun vindt. De twee zijn samen echt té schattig gewoon. Kit is een wat herkenbaarder personage in doen en laten, maar soms vond ik haar wel ietwat te impulsief handelen en roekeloos reageren, maar ik geef het je te doen als je haar zou zijn. Ze heeft het niet makkelijk.

Fenomenaal
Het Ongelukproject is een fantastische mix tussen ontroering, vriendschap, jonge liefde en geheimen. Grappige en zielige scènes wisselen elkaar in rap tempo af en je blijft tot het einde aan toe geboeid zitten lezen. De schrijfstijl is erg mooi en realistisch en je sluit de personages vrijwel direct in je hart. Opnieuw heeft Buxbaum het geflikt: een eerste klas YA contemporary. Het boek weet op een subtiele manier je hart te breken, door hier en daar wat hoop en humor te strooien, maar je ontkomt er niet aan. Ontroerend, schattig en mooi.

5/5 sterren

Ik dank uitgeverij de Fontein hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Heb jij Vertel me Drie Dingen al gelezen? Wat vond je ervan?