vrijdag 16 februari 2018

Recensie: Hazelwoud - Melissa Albert

Hii,

Een boek waar ik ontzettend naar uitkeek was Hazelwoud. Ik dacht dat dit écht een boek voor mij ging zijn. Wat dit zo? Ik vertel het je!

Waar gaat Hazelwoud over?
De zeventienjarige Alice is het grootste deel van haar leven samen met haar moeder op de vlucht geweest voor het ongeluk dat hen achtervolgt. Maar wanneer Alice' oma, schrijfster van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt, lijkt het ongeluk hen in te halen: Alice'
moeder wordt ontvoerd door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt - de dreigende bovennatuurlijke wereld uit haar oma's verhalen. Alice' enige aanwijzing is het bericht dat haar moeder voor haar achterlaat:

BLIJF WEG UIT HET HAZELWOUD

Alice heeft haar oma's fanatieke fans altijd zo veel mogelijk vermeden, maar nu zit er niets anders op: ze moet hulp vragen aan haar klasgenoot en Achterland-superfan Ellery Finch. Hij helpt haar gelukkig maar al te graag, al vraagt Alice zich wel af waarom hij zo gretig op haar aanbod ingaat. Om haar moeder terug te vinden, moeten Alice en Ellery afreizen naar het Hazelwoud, naar de wereld waar haar oma's sprookjes hun oorsprong vonden. Zal Alice er tijdens haar zoektocht achter
komen waar haar eigen verhaal begon... en vooral waar het misging?

De cover is prááááchtig! Ik kreeg het boek binnen en wow. Ik heb hem zo lang geaaid. De cover is prachtig geïllustreerd en dat het een hardcover is vind ik ook echt heel tof. IT IS PRETTY. De flaptekst vind ik erg gaaf klinken. Zal het een 5-star-read worden?

Dark Alice in Wonderland
Het boek werd beschreven als een duistere versie van Alice in Wonderland. Ik ben het hier deels wel mee eens. De schrijfstijl is gelijk aan de manier waarop Alice in Wonderland wordt verteld, en het is zeker duister. Tegelijkertijd vind ik ook weer dat het verhaal soms vrij saai is, terwijl Alice in Wonderland bomvol nieuwe avonturen zit. In het begin zat ik zelfs te zoeken naar vergelijkingen (ah, een man met een hoed, dat is vast een soort hoedenmaker). Laat je dus niet per se overhalen omdat je van Alice in Wonderland houdt. Wel als je houdt van gruwelijke verhaaltjes in een fantasiewereld en als het je niet uitmaakt dat het boek erg beschrijvend is.

Het begin
Vrij lang was ik aan het wachten tot het boek begon. In het begin wordt namelijk heel vaak teruggeblikt en dat is prima om meer info te krijgen, maar op een gegeven moment mag je van mij wel aan het verhaal beginnen. Het verhaal begint wel lekker mysterieus en ik zat er meteen helemaal in. Een boek van haar oma dat nu nergens meer te verkrijgen is en ineens heeft een mysterieus iemand hem bij zich? Give me more! Als Alice' moeder wordt ontvoerd begint het voor mij echt spannend te worden en ben ik benieuwd naar het hele avontuur dat nu zou moeten gaan beginnen.

Traag avontuur
Dan komt eigenlijk voor mijn gevoel te weinig actie en fantasie in het verhaal. Alice en Finch zijn ellenlang aan het zoeken naar een exemplaar van Het Achterland en tuurlijk gebeuren er mysterieuze dingen, echt in de problemen komen ze nog niet. Iemand houdt ze in de gaten, dat is duidelijk, maar toch doen ze nog vrij lang over hun hele reddingsactie. Ik vind het een heel gaaf idee dat personages uit het boek Het Achterland een rol spelen in de wereld en het verhaal, dat is een dik pluspunt. De plottwisten zag ik wel aankomen, maar toch vond ik ze wel goed gekozen en getimed. Ik denk alleen dat mijn verwachtingen te hoog waren van dit boek, want het verdere verloop vond ik ook niet veel voorstellen en soms vond ik oplossingen wel heel erg makkelijk in de schoot geworpen. De afloop van het boek vond ik wel mooi, maar er miste voor mij iets. Het ging me een beetje te makkelijk. Ook vond ik dat het botje, de kam en de veer een grotere rol hadden mogen spelen in het boek. Wel had ik nadat het boek uit was een tevreden gevoel.

Hazelwoud laat je kennismaken met veel verschillende personages en neemt je mee naar de duistere wereld van Het Achterland. Hoewel het voor mij te traag ging en niet volledig kon voldoen aan mijn verwachtingen, vond ik het zeker mysterieus en vermakelijk.

3.5/5 sterren

Ik dank uitgeverij Moon hartelijk voor dit pareltje van een recensie exemplaar!