woensdag 3 januari 2018

Recensie: Zwarte Lieveling - Susanne Koster

Hoi hoi,

Eind 2017 las ik Zwarte Lieveling van Susanne Koster. Al eerder las ik Lege Kamers van haar en ik vond dit een mooi boek. De onderwerpen van haar boeken zijn best zwaar, maar ik vind dit - met mijn opleiding - erg interessant. Zwarte Lieveling gaat over mishandeling en ik was meteen benieuwd!

Waar gaat Zwarte Lieveling over?
Saskia is eindelijk buiten het bereik van haar stiefvader. Buiten het bereik van zijn vuisten. In het kindertehuis probeert ze een nieuw leven op te bouwen, maar het verleden dringt zich nog vaak aan haar op. Blauw wordt dan grijs, grijs wordt donkergrijs, tot er alleen nog zwart over is. Maar Saskia wil zich niet laten onderdompelen in het duister. Ergens diep vanbinnen zit een prachtige bloem, die vecht om tussen het onkruid omhoog te komen.

De cover vind ik erg mooi. De afwisseling in kleuren in de bloemen, met het zwarte shirt en donkere haar van het meisje vind ik erg mooi. Ik moet wel zeggen dat het meisje vrij mooi is voor iemand die mishandeld is en met angst leeft, dit had voor mij wat meer expressie mogen hebben. Al met al vind ik het een mooie hardcover. De flaptekst klinkt weer grimmig en zwaarbeladen. Ik ben erg benieuwd wat het brengt.

Naamkeuzes
Even kort wil ik beginnen met de naamkeuzes in het boek. Het boek begint met namen als Nannie, Bonno, Hannie en Sassie. Ik ben altijd wel benieuwd hoe schrijvers op bepaalde namen komen, want als lezer vind ik dit soort namen namelijk niet echt fijn lezen. Uiteraard maken namen niet het verhaal, maar zo'n start vind ik toch een beetje een misser.

Onderwerp
Het onderwerp van Zwarte Lieveling komt vooral neer op mishandeling. Saskia is altijd mishandeld thuis, en nu ze in een kindertehuis zit hoopt ze dat alles anders wordt. Ondanks de afstand tussen haar en haar stiefvader heeft ze nog dagelijks last van alles wat hij haar en haar gezin heeft aangedaan. Het is heel intrigerend om te zien wat het met zo'n meisje doet en hoe ze worstelt met haar leven op de rails krijgen, al wordt ze op dat moment niet (meer) mishandeld. Ook herken ik vanuit mijn opleiding een boel signalen en situaties die zich in de huidige maatschappij ook voordoen. De stiefvader die een soort dubbelrol speelt en toch in haar leven terug lijkt te keren met leugens en mooie praatjes en natuurlijk Saskia die voor haar leven getekend is.

Uitwerking en conclusie
Uiteindelijk moet ik wel zeggen, dat ik los van het sterke onderwerp en enkele heftige momenten, ik het boek erg vond tegenvallen. Ik vond de uitwerking soms vrij zwak en verwarrend en er waren veel momenten waarop de schrijfstijl me heel erg tegenstond. Ik vond dit wel jammer, want ik kon me uit Lege Kamers niet meer herinneren dat ik me zo had geërgerd. Meerdere malen heb ik het boek weggelegd, omdat ik er gewoon geen zin meer in had. Het begin vond ik erg traag en oninteressant, maar de ontwikkeling van Saskia gedurende het verhaal vond ik ook matig. Ik hoopte dat het verhaal rondom Saskia het nog kon compenseren, maar haar verblijf in het kindertehuis en haar nieuwe vriendinnetje op school lieten me vrij koud. Ik kon gewoon geen binding vinden met Saskia en geen interesse opwekken voor de rest van haar verhaal. Sommige passages waren vrij wazig en terugblikken kwamen erg frequent terug, waarvan ik snap dat het bij Saskia ook gewoon frequent nog speelt - die gedachtes - maar ik vond dat de terugblikken het verhaal vertraagden.

Helaas kon dit boek niet aan mijn verwachtingen voldoen en vond ik de uitwerking matig, ondanks het intrigerende onderwerp. Ik twijfelde tussen 1 en 2 sterren, maar de enkele momenten die me raakten maken dat ik het toch 2 sterren geef. Dit is uiteraard mijn mening, als het boek je leuk lijkt moet je het zeker proberen ;)

Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het recensie exemplaar!