donderdag 11 januari 2018

Recensie: In het Diepe - Estelle Maskame

Hey daar,

Een boek dat in december 2017 uitkwam en waar ik heel erg naar uitkeek, was in het Diepe van Estelle Maskame. In het Engels - Dare to Fall - had ik hem al gespot, maar ik wist dat hij in het Nederlands kwam en dat vind ik toch fijner lezen en toffer om te promoten. Ik las hem op de tweede dag van dit jaar uit, en nu deel ik met je wat ik ervan vond!

Waar gaat In het Diepe over?
Een jaar geleden viel MacKenzie als een blok voor de scheve glimlach van Jaden. Maar nu is alles anders. Een tragisch ongeluk heeft Jadens familie verwoest. En ondanks haar gevoelens kan Kenzie het niet aan om nog een familietragedie te doorstaan met Jaden. Dus loopt ze van hem weg. Maar als ze hem na een jaar toevallig weer tegenkomt, realiseert ze zich dat ze haar gevoelens voor hem niet langer kan negeren. Maar zal MacKenzie de sprong in het diepe durven te wagen?

De cover vind ik zo mooi! De kleurencombinatie vind ik geweldig en het straalt contemporary uit. De tekst op de cover (De dood. Zij is er bang voor. Hij is eraan gewend) vind ik na het lezen van het boek niet helemaal passend, maar het trekt wel de aandacht en slaat ook wel op de problematiek die speelt in het verhaal. De flaptekst klinkt echt heerlijk zoetsappig met een diep randje, dus ik was om.

Schrijfstijl en tempo
In het begin van het boek maak je kennis met een boel personages. Dat is even een uitdaging om allemaal te onthouden, maar gelukkig zijn dat de enige en belangrijkste personages in het hele boek. Ik vind het fijn dat Maskame er niet 100 bladzijden over doet om introducties te geven en terugblikken te voeren naar allerlei gebeurtenissen in het verleden van de personages. Het boek begint vlot, gelijk na 'het tragische familieongeluk'. Zonder dat je precies weet wat er gebeurd is, ontdek je dat beetje bij beetje en leer je ook de personages kennen die ermee te maken hebben. Ik vind MacKenzie een heel leuk personage en ik kon me goed met haar identificeren. Ik vond haar handelingen logisch en ik voelde met haar mee. Dat vond ik erg fijn aan het boek, want ik vloog er doorheen en het pakte me heel erg.

'Wat moet je zeggen tegen iemand die rouwt om de dood van haar ouders? Ik weet het niet. Niemand weet het.'

Problemen
Wat ik mooi vind aan het boek, is dat het een super snel lezend boek is, ondanks de problemen die er zich voordoen. Maskame krijgt het voor elkaar om niet het accent te leggen op alle problemen, waardoor er een depressieve toon ligt op het verhaal. Zij brengt het verhaal juist zo dat er hoop en nieuwe vriendschappen ontstaan en dat er zelfs grappige momenten voorkomen. Tuurlijk rouwen er personages, zijn anderen verdrietig en gebeuren er dingen die je raken, maar dit alles is niet zo zwaar beladen dat je het boek weglegt met een dipje voor een volgend boek. Het laat je juist achter met een fijn gevoel en dat vind ik echt een pluspunt.

Contemporary met mooie laag en open einde
In het Diepe leest als een trein en benadert serieuze problemen met een glimlach, waardoor je aan het boek gekluisterd zit en het in je hart sluit. Ik vond het echt een mooie afwisseling tussen contemporary elementen die slaan op vrienden in hun dagelijks leven met uitgaan, grapjes en onzekerheden, en de contemporary elementen die slaan op serieuze familieproblemen, rouw en drankmisbruik. Ik had het boek heel snel uit, maar toen kwam er een puntje dat voor mij het boek liet zakken in sterren: het heeft een vrij open einde. Misschien weet je dat ik geen fan ben van open eindes, dus ik was ook niet zo blij dat dit toffe verhaal werd afgesloten met... geen afsluiting. Tuurlijk kan je ergens raden wat er een beetje gaat gebeuren, maar ik had nog graag gehad dat dit was beschreven en meer afgerond was, juist omdat het zo lekker weg las.

Dit boek is gewoon heerlijk, geen twijfel over mogelijk. Pak het op en lees het uit, je bent me dankbaar. Ik dank uitgeverij Moon hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Ik ontving dit boek in ruil voor een eerlijke mening. Mijn mening is op geen enkele manier beïnvloed.