vrijdag 19 januari 2018

Recensie: De Slapende Prins (De Dochter van de Zondeneter #2) - Melinda Salisbury

Zzzzz...

O, hoi!

Vorig jaar las ik De Vergiftigde Gave, die ik erg tof vond, maar ik hoopte op een nog spannender tweede deel. Toen ik De Slapende Prins binnenkreeg, ging ik ermee op bed zitten en sprong in het diepe.

Waar gaat de Slapende Prins over?
Sinds haar broer Lief verdwenen is, heeft Errin het erg moeilijk. Ze moet voor haar zieke moeder zorgen en illegale kruiden en drankjes verkopen om het hoofd boven water te houden. Maar dat is nog niets in vergelijking met de dreiging die haar boven het hoofd hangt nu de wraakzuchtige Slapende Prins wakker is geworden. Er breekt oorlog uit. De mysterieuze Silas is de enige die haar wil en kan helpen. Als ook hij verdwijnt, is Errin op zichzelf aangewezen. Ze trekt het hele land door om zichzelf en haar moeder in veiligheid te brengen. Maar wat ze uiteindelijk ontdekt, doet haar wereld op zijn grondvesten schudden ...

Die covers vind ik erg gaaf. De kleurencombinaties, het lettertype en natuurlijk de bindingswijze maken het een prachtige hardcover om te hebben in de kast.

Errin
Waar het vorige deel Twylla als hoofdpersonage had, volgt dit deel Errin, het zusje van Lief. Aan de ene kant vind ik dat wel fijn, want ik begon Twylla een beetje zat te worden en Errin vind ik een leuker personage om te volgen, maar aan de andere kant had ik toch ook Twylla's verhaal nog wel verder willen lezen vanuit haar perspectief. Twylla speelt in dit boek wel een rol, maar het is toch anders dan wanneer ze zelf de stem van het verhaal is. Errin's verhaal vind ik daarentegen wel echt opwegen tegen het gemis van Twylla's perspectief, want ik vind dit boek een stuk vlotter lezen en een stuk interessanter. Er zitten meer passages in die ik erg goed vond en de sfeer zit er gewoon goed in. Errin is een totaal ander personage dan Twylla en dat vind ik wel leuk, want dat geeft weer een hele andere invulling aan het verhaal.

Wereld
Ik vind de wereld die geschetst wordt in deze serie best interessant. Het heeft een soort mythische, magische tint en ik vind het tof hoe het systeem in elkaar zit. In dit deel kom je weer meer te weten over de wereld, de Slapende Prins, de koninkrijken en de verhalen die zich er de rondte doen. In het begin was het even wennen weer aan de wereld en de verhaallijn (wie volg je nu, hoe zat het ook alweer), maar al snel gaat het verhaal van start. Nu de Slapende Prins wakker is, is er oorlog op komst, dus je kan een hoop actie verwachten.

Plottwists
Dit boek zit vol met plottwists, zowel klein als groot. Er zijn zoveel momenten geweest waarop ik dacht dat ik wist waar het boek heen ging en hoe het allemaal in elkaar zat, maar hoppa, ik zat er weer naast. Ik ben dol op dit soort boeken, want ze houden je scherp en geboeid. De ergste plottwist zit toch wel op de laatste pagina. Damn you, Salisbury.

Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar en ik ben benieuwd hoe de serie afloopt.