donderdag 25 januari 2018

Recensie: De Poppenmaker van Krakau - Rachael Romero

Hoii,

Een boek waar ik een tijdje naar uit keek door de prachtige cover is De Poppenmaker van Krakau. Het binnenwerk is ook mooi versierd en ik kon maar 1 ding denken: dit boek moet ik lezen!

Waar gaat de Poppenmaker van Krakau over?
In het land van de poppen is er magie. In het land van de mensen is er oorlog. Overal is er pijn. Maar samen is er hoop.
Karolina, een levende pop, belandt in het atelier van een poppenmaker, een man met een bijzondere gave en een tragisch verleden. De teruggetrokken poppenmaker kan eerst nauwelijks geloven dat hij een pop heeft die kan praten, maar al gauw raakt hij onder de indruk van Karolina's lef en grootmoedigheid. Hij leeft helemaal op en sluit vriendschap met een Joodse vioolspeler en zijn dochter. Als de nazi's Polen binnenvallen, komt er echter een einde aan hun prille geluk. Karolina en de poppenmaker beseffen dat hun vrienden niet meer veilig zijn in Krakau en besluiten hen te helpen, zelfs als ze daarmee hun eigen leven in gevaar brengen.

De cover vind ik zoals ik al zei erg mooi. Het binnenwerk heeft ook allemaal versiersels en tekeningetjes en het boek is werkelijk een must have in je boekenkast! Het verhaal zelf vind ik ook erg interessant klinken. Ik vind de Tweede Wereldoorlog altijd een mooi onderwerp voor een boek, het grijpt me altijd aan. Ik was zo benieuwd hoe er bij dit boek een pop een rol speelt.

Sprookjesachtig begin
Wat ik mooi vind aan dit verhaal, is dat het begin heel sprookjesachtig is. Het land van de Poppen wordt beschreven en je leest hoe Karolina in de mensenwereld terecht komt. De lieve getekende kader, het sprekende taalgebruik en de mooie beschrijvingen maken dat het gelijk goed begint. Ik kon niet stoppen met lezen. De eerste helft van het boek vliegt om en je ontdekt de vriendschap tussen de poppemaker en Jozef en zijn dochter. Het is allemaal zo lief!

Oorlog
Wat ik ook sterk vond aan dit boek was de oorlog, want die was gruwelijk en zo kun je het ook brengen. Je gunt alle personages zo veel meer liefde en geluk dan ze krijgen. De oorlog pakt hen beetje bij beetje alles af en het is werkelijk hartverscheurend. Het laat tegelijkertijd ook zien hoe mooi hoop is, want als er maar iemand is die zegt dat het goed komt, gaan anderen erin mee, ook al is het nog zo uitzichtloos. Karolina vind ik een hele lieve pop, met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Ze heeft een puur hart gekregen, maar ze ziet niet gelijk het beste in iedereen. Dat vind ik wel fijn, geen naïeve pop. Ze voegt echt karakter toe aan het verhaal.

De combinatie sprookje + oorlog
Dan is er één ding dat voor mij zowel positief, als negatief uitpakte. De combinatie van de pop in de oorlog. Aan de ene kant vind ik het namelijk super schattig en mooi en vind ik het zo'n gave toevoeging hoe de poppenmaker een levende pop heeft die hem steunt tijdens de oorlog. Tegelijkertijd is het ook mijn enige struikelblok, want het is mij soms iets te magisch en onrealistisch. Dûh, het is een fictieboek en dûh een levende pop kan niet, maar ergens voelt het een beetje misplaatst dat de poppenmaker ook dingen en mensen van vorm kan veranderen. Het gaat een beetje ver, waardoor de harde waarheid van de oorlog niet helemaal op mij overkomt. Dat is jammer, want natuurlijk was het boek gruwelijk en ontroerend, ik denk dat de klap van alles wat er gebeurt groter had kunnen zijn als het bij een pratende pop had gebleven. Alles wat daar bovenop wordt gestort aan magische tovenaar- en heksenpraktijken, had van mij niet zo gehoeven.

De Poppenmaker van Krakau is een prachtig boek met ongelofelijk gave illustraties. Het laat je lachen en huilen en je gaat van Karolina en de poppenmaker houden. Misschien een tikje te sprookjesachtig voor de harde oorlog, maar het houdt het daardoor wel wat luchtiger.

Ik dank uitgeverij van Halewyck en Fontaine hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Ben jij benieuwd naar de Poppenmaker van Krakau?