zaterdag 13 januari 2018

Recensie: De Overlevenden (The Darkest Minds #1) - Alexandra Bracken

Hi,

Toen ik ontdekte dat The Darkest Minds in het Nederlands zou worden uitgegeven, werd ik ontzettend enthousiast! Deze serie leek me zo ontzettend gaaf en ik wilde hem zo graag lezen!

Waar gaat De Overlevenden over?
Als Ruby op haar tiende verjaardag wakker wordt, is iets in haar anders dan de dag ervoor. De verandering is voor haar ouders alarmerend genoeg om haar in de garage op te sluiten en de politie te bellen. De verandering zorgt ervoor dat Ruby naar Thurmond, een zwaar bewaakt heropvoedingskamp, wordt gestuurd. Ze heeft weliswaar de mysterieuze ziekte overleefd die als een epidemie onder de jongeren van Amerika rondwaarde, maar ze heeft er iets angstaanjagends voor in de plaats gekregen: bovennatuurlijke krachten die oncontroleerbaar zijn.

Nu Ruby zestien is, behoort ze tot de gevaarlijkste tieners in het land...

De cover vind ik mooi zo met de kleur groen, die ook aansluit bij het verhaal. Het is een dystopische, wat duistere cover die goed aansluit bij de toon van het boek. De cover van de Engelse editie vind ik wel mooier, met de metalic laag en zonder personen op de cover, maar deze cover kan er ook goed mee door. Ik vind het fijn dat het een lekkere grote paperback is, super mooi! De flaptekst klinkt heel gaaf.

Luguber, uiterst gaaf begin
Toen ik begon met lezen, moest ik heel eventjes in het verhaal komen, want het speelt zich in een dystopische wereld af en ik moest even wennen aan de setting. Er kwamen afkortingen en gebeurtenissen voorbij die ik niet helemaal kon plaatsen en die niet (helemaal) werden uitgelegd, maar al snel raakte ik gewend aan het verhaal. En toen was ik verslaafd. Bracken neemt geen blad voor de mond en de lugubere setting en gebeurtenissen zijn een feit. Het verhaal doet me een beetje denken aan Divergent, maar dan toch op een hele originele manier. Ik vind het concept erg gaaf en de uitwerking begint steengoed. De eerste 100 pagina's vlogen om en ik was klaar om het boek 5 sterren te geven. De personages vond ik sprekend, de plotlijn was verrassend en vol actie en het is. zo. spannend.

'Het was beter om in de schaduw te blijven dan door het donker te worden opgeslokt.'

Maar dan
Het jammere vond ik, dat Ruby op een gegeven moment is uitgebroken uit Thurmond en op de vlucht is met Liam, Chubs en Zu. Hoewel de personages allemaal leuk en uniek zijn, vind ik dat door hun belevenissen zo gedetailleerd te beschrijven, het interessante uit de plotlijn een beetje wegviel. Er zijn een heleboel dialogen en tuurlijk zijn die nodig om elkaar te leren kennen en om plannen te maken als je op de vlucht bent, maar er was wel heel veel gepraat. En daarnaast ook heel veel gedetailleerde beschrijvingen. Dit vind ik op zich fijn bij de actiemomenten die erin zaten als ze ontdekt werden en weer moesten ontkomen, maar op momenten dat ze de bus gaan maken of eten zoeken hoef ik niet in detail te weten hoe dat te werk gaat. Het had een stuk bondiger gekund op de middelste 300 pagina's, want het 5-sterrengevoel dat ik in het begin had, begon wat af te zakken. De schrijfstijl houdt het echter wel boeiend genoeg, want Bracken heeft een hele spannende, aangrijpende manier van schrijven.

The End
Tegen het einde weet Bracken me weer te pakken. Er komen dingen aan het licht die gebeurd zijn met Ruby en haar ouders, Chubs, Clancy en plottwists geven een nieuw beeld van de krachten van de kinderen en de plannen van de slechteriken. Het einde komt echt als een klap, maar ik moet zeggen dat het gevoel dat sommigen hebben met dat het einde een mega plottwist heeft die hun hart compleet breekt, dat had ik niet zo. De plottwist voelde ik ergens een beetje aankomen, al was die natuurlijk alsnog erg verrassend, maar ik had geen gebroken hart gevoelens of grijze haren van de schok.

De Overlevenden is een fantastisch eerste deel in een serie die een zeer originele wereld aan ons introduceert vol met lugubere praktijken, duistere krachten en een constante dreiging. Hoewel ik het midden wat traag vond, heb ik toch enorm genoten van het boek en kijk ik uit naar deel twee, die al op mijn nachtkastje klaarligt!

Ik dank uitgeverij Karakter hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Ik ontving dit boek in ruil voor een eerlijke mening. Mijn mening is op geen enkele manier beïnvloed.