donderdag 28 december 2017

Recensie: The White Rose (The Jewel #2) - Amy Ewing

Hello daar,

Als er een serie is die de award 'mooie jurken op de cover' moet winnen, is het de serie van The Jewel wel. Waaaaaanzinnige covers! Ik vond The Jewel, het eerste deel, erg goed. Ik was benieuwd naar deel twee!

Waar gaat The White Rose over?
Ik kan stenen verbrijzelen en de wind veranderen in een tornado.
Misschien kan ik ook de muren van de Jewel afbreken.

Violet is op de vlucht. Ze zoekt een veilige plek waar ze zich kan verbergen voor de Hertogin. Een plek waar ze ongezien de krachten kan ontwikkelen waarvoor de adel zo bang is. Violet ontdekt al snel dat haar speciale gaven haar tot veel meer in staat stellen dan ze ooit had durven dromen… Kan ze een einde maken aan de uitbuiting en ongelijkheid in de Jewel?

Nou, verrassing, ik vind de cover dus erg mooi. De jurk die in de vorm van een witte roos om Violet heen drapeert, mooooi! De flaptekst klinkt interessant, want hoe gaat ze stenen verbrijzelen? Welke krachten bezitten de surrogaten? Ik was gelijk benieuwd.

Start
Het boek trapt af met een ontsnappingsactie, met enkele terugblikken op het vorige deel. Dit vond ik wel fijn, want het was een tijd geleden sinds ik het eerste deel las en ik kon die geheugensteuntjes wel gebruiken. Zonder verder het hele boek te herhalen, bracht het ook gelijk een boel nieuwe gebeurtenissen in gang. Ik was gelijk terug in de wereld van de Jewel en surrogaten en het las heerlijk weg.

Gaven
Halverwege het boek ontdekt Violet welke gaven ze bezit en ik vind dit een toffe toevoeging aan het verhaal, al moet ik zeggen dat het verhaal dan wel gelijk een beetje stil ligt. Ze moet ontdekken wat ze precies kan, maar dit is ook het enige wat er op dat moment in het verhaal gebeurt. Ze probeert zich te ontwikkelen en haar woord te verspreiden, maar actie valt een beetje weg.

Spannend, plottwist, optimisme
De drie woorden om het laatste deel van het verhaal te beschrijven. Ik vond dat er wel heel optimistisch werd gedacht over hoe de stad zou worden bevrijd van de adel, even hup hup de geheime schakel inzetten en klaar. Tegelijkertijd was het wel weer een heel fantasierijke optie die magie naar een hoger pitje schoof en de spanning of het zou lukken oprakelde. Ten slotte komt de cliffhanger, die het tweede deel afsluit. Letterlijk eindigen met een knaller, want wow! Dit boek heeft zo'n nare cliffhanger die je doet smachten naar deel 3!

The White Rose is gewoon heerlijk. Actie, magie, verraad en ook vriendschap passeren de revue. Ieder is bereid te strijden voor iemand, maar is dat wel genoeg? Een vlotte afwisseling tussen gruwelijke praktijken en grappige passages maken het verslavend leesbaar.
Ik vond het een heerlijk tweede deel in de serie en ik kijk erg uit naar deel 3!

Ik dank uitgeverij Young & Awesome voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Ik ontving dit boek in ruil voor een eerlijke mening. Mijn mening is op geen enkele manier beïnvloed.