maandag 4 december 2017

Recensie: Liefde op Lowlands - Lily Frank en Roos Hart

Hoi hoi,

Tijdens YA010 sprak ik met Olga Hoekstra van Tinteling Romance, waar we het hadden over boeken met verschillende korte verhalen met verhaallijnen die uiteindelijk bij elkaar komen. Zij gaf mij Liefde op Lowlands en dacht dat het echt een boek voor mij zou zijn. Ontzettend lief, en thuis begon ik er gelijk in. Wat vond ik ervan?

(Gratis voor Kobo Plus leden)

Waar gaat Liefde op Lowlands over?
Beleef Lowlands door de ogen van de band Dark Mist Rising. Maak kennis met toetsenist Ka en basgitarist Janus, bij wie het Lowlandsavontuur begint. Fangirl mee met Dore, die niet kan wachten om haar lievelingsband te zien optreden. Leef mee met gitarist Zeb en zangeres Pandora, die beiden de schrik van hun leven krijgen tijdens het festival en worstel mee met drummer Duncan, die vooral geconfronteerd wordt met zichzelf.

Naast liefde voor muziek hebben alle bandleden nog iets met elkaar gemeen: dit festival wordt voor hen onvergetelijk!

Liefde op Lowlands: 1 band, 5 verhalen

De cover vind ik gave kleuren hebben. Dat het om Lowlands gaat komt mooi naar voren in de stage lay-out met lichteffecten en de man met de gitaar op de voorkant. De achterflap gaf me wel een beetje een gevoel van 'wow, zoveel personages', maar het klonk ook wel weer heel interessant. Hoe gaan deze verhaallijnen mengen?

Verhaal één, start!
Met het eerste verhaal over Ka en Janus zet het boek gelijk de toon. Liefde op Lowlands is een volwassen romance boek, en dat merk je ook wel uit de schrijfstijl en de mate van detail in de scènes die worden beschreven. Ik vind wel dat ondanks dat er best wat seksuele passages in zitten, het toch heel netjes gedaan is en ik geen 'dit zijn de fantasieën van de auteur'-gevoel had. Soms komt iets zo extreem er bovenop gelegd, dat je je echt afvraagt of de auteur nog wel met het verhaal vertellen bezig is. De verhalen in Liefde op Lowlands zijn veel meer dan dat soort scènes, het is echt een verzameling van de levens van de personages op alle mogelijk te bedenken vlakken.

Verschillende verhaallijnen, één verhaal
Wat ik inderdaad heel tof vind, zoals Olga al dacht, is dat het hier niet om aparte verhalen gaat waar je steeds weer in moet komen en personages die je steeds weer moet leren kennen. De personages ken je door de verhalen heen op een gegeven moment allemaal en dat maakt het lezen zoveel leuker. Dat ene meisje zonder naam in een eerder verhaal, leer je kennen in een ander verhaal, met het 'ah, zíj dus!'-gevoel erbij. Heerlijk om te zien hoe de personages op één festival zoveel kunnen beleven, voelen en meemaken.

Festival
Dat vond ik nog een tof aspect, want zelf ben ik nog nooit op Lowlands geweest en eerlijk gezegd trekt het me ook niet, maar zoals Lowlands in dit boek naar voren wordt gebracht komt er wel echt een sfeertje mee. Een kijkje achter de schermen van het podium, een kijkje op de campings en een kijkje naar het volk dat daar komt, heel tof. Ik merkte dat de auteurs samen erg goed hebben nagedacht over de vormgeving van het verhaal, aspecten hebben laten checken en samen goed hebben besproken wat er in welk verhaal gebeurt. De verhalen zijn namelijk geschreven door twee personen, en ook nog eens door elkaar. Het ene verhaal is van Lily Frank en het andere van Roos Hart, maar omdat dit niet op volgorde is gedaan, vind ik het knap hoe de twee auteurs samen toch één lopend geheel zonder gekke fouten weten te creëren.

Olga, you were right
Eigenlijk had ik maar één gedachte toen ik Liefde op Lowlands uit had: Olga, you were right. Dit vond ik inderdaad een heerlijk boek en ik vond het tof hoe de verhaallijnen bij elkaar kwamen en het één verhaal werd. Een super New Adult fan ben ik over het algemeen niet, maar dit guilty pleasure boek was erg leuk om te lezen!

Liefde op Lowlands is een sexy verhaal over zeer van elkaar verschillende personages, maar toch één gemeenschappelijke liefde: Lowlands.

Ik ontving dit boek in ruil voor een eerlijke mening. Dit heeft mijn mening op geen enkele manier beïnvloed.