vrijdag 10 november 2017

Recensie: Serafina en de Zwarte Mantel - Robert Beatty

Hii,

Enige tijd terug ontving ik (ontzettend lief!) deel 1 én 2 van de Serafina-serie van Robert Beatty. Ik vond de covers al erg mooi, maar ik was benieuwd of het verhaal me ook kon boeien.

Waar gaat Serafina en de Zwarte Mantel over?
Internationale kinderboekensensatie en New York Times Bestseller
Serafina is twaalf jaar en woont met haar vader in de kelders van een groot landgoed. Niemand mag van haar bestaan afweten. Op een dag ontdekt ze dat er vreemde dingen gebeuren op het landgoed. Er verdwijnen kinderen. En een vreemde man in een zwarte mantel dwaalt door de gangen van het kasteel. Serafina slaat de waarschuwingen van haar vader in de wind en gaat op onderzoek. Maar haar zoektocht is gevaarlijker dan ze zelf beseft... Dit boek is het eerste deel in een driedelige reeks.

De cover vind ik dus, zoals ik net zei, erg mooi. Het geeft me een heel magisch, sprookjesachtig gevoel. De kleurencombinatie vind ik erg gaaf. De flaptekst vind ik heerlijk klinken, ik ben wel in voor een jeugdiger boek met magische elementen.

Anders dan verwacht
Wat ik heel bijzonder vond aan Serafina en de Zwarte Mantel is dat het een andere weg insloeg dan ik verwachtte. Ik verwachtte iets over een meisje met magische krachten of iets, waardoor ze verborgen moet blijven voor de wereld, maar er is iets anders met Serafina aan de hand. Ik vind het heel mooi hoe door het boek heen meerdere personages duidelijk maken dat Serafina er mag zijn en dat ze prachtig is. Misschien wordt het iets te vaak gezegd, maar zeker voor de jongere lezers is het een belangrijke boodschap die goed doorkomt op deze manier. Ook al ben je anders, je bent perfect.

Jeugdboek met een gruwelrandje
Wat me opviel was dat ondanks dat het om een jeugdboek gaat, het boek best soms nog gruwelijke gebeurtenissen heeft. Sommige beschrijvingen en gebeurtenissen vond ik best nog heftig voor de wat jongere lezers. Het maakte het boek wel wat sterker vond ik, maar toch was het soms best bibberen. Het boek is zeker spannend, ook als je wat ouder bent. Ik heb het boek in één zitting uitgelezen, want de schrijfstijl is heel open en simpel te volgen en het verhaal pakte me vrij goed.

'Hoe kon je enkel op basis van iemands uiterlijk bepalen of die persoon een vriend of een vijand was?'

Ontknoping en na het lezen
De ontknoping van het boek zag ik aankomen, wat aan de ene kant alsnog een goede ontknoping was, maar aan de andere kant misschien net even te vaak tussendoor werd weggegeven. Er waren best een boel cues tijdens het lezen en ik ben echt iemand die normaal nooit iets ziet aankomen, dus dat vond ik nu wel iets jammer. Aan de andere kant: het is dan ook een jeugdboek, dus iets voorspelbaarder is helemaal niet erg. Na het lezen had ik een blij gevoel over dit boek, maar als ik kritisch kijk waren er wel wat dingen die ik minder sterk vond. De plotlijn en de setting vond ik erg interessant, maar de voorspelbaarheid van het verhaal en het gemak waarmee alle problemen worden opgelost vond ik wat minder sterk.

Al met al heb ik genoten van het boek. Serafina en de Zwarte Mantel is een tof jeugdboek met een spannende verhaallijn en een duidelijke boodschap!

Ik dank uitgeverij Terra Lannoo hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Ik ontving dit boek in ruil voor een eerlijke mening. Mijn mening is op geen enkele manier beïnvloed.