dinsdag 28 november 2017

Recensie: Heir of Fire - Sarah J Maas

Halloooo daar,

Jeetje, als er één boek is waar ik lang over heb gedaan, is het wel Heir of Fire. En de grap is, dat het niet kwam omdat ik niks aan het boek vond. Het boek vond ik geweldig, maar het duurde gewoon heel lang tot ik er doorheen was. Ik begon eind augustus, maar hij is nu eindelijk uit hoor, wow.

Waar gaat Heir of Fire over?
Celaena has survived deadly contests and shattering heartbreak—but at an unspeakable cost. Now, she must travel to a new land to confront her darkest truth... a truth about her heritage that could change her life—and her future—forever. Meanwhile, brutal and monstrous forces are gathering on the horizon, intent on enslaving her world. Will Celaena find the strength to not only fight her inner demons, but to take on the evil that is about to be unleashed?

Cover
De covers vind ik zo geweldig van deze serie. Een kickass vrouwelijk hoofdpersonage met een of ander wapen in haar hand en dan in zo'n prachtig grote hardcover vorm. Waah, heerlijk. De kleuren vind ik ook echt heel erg mooi en hij voelt fijn en... oké, door.

Wat is dit voor begin?
Dit vroeg ik me af toen ik met Heir of Fire begon. In het begin is Celaena echt een beetje haar pit kwijt. Ze komt zo verslagen en depressief over, dat ik echt bang was dat we een heel boek tegemoet gingen met deze Celaena. Het begin ging daarom voor mijn gevoel echt super traag en meerdere malen vroeg ik me af of het nog geweldig zou worden. De serie vind ik geweldig juist omdat Celaena zo'n geweldig personage is en vechtkunsten heeft waar je u tegen zegt.

Manon en Rowan
Het nieuwe personage dat geïntroduceerd wordt, Manon, vond ik niet heel veel aan en ook vanuit haar perspectief dat verhaal vond ik niet heel erg bijzonder om over te lezen. Ook dit droeg bij aan dat ik wat langer deed over het boek erbij pakken en de bladzijdes omslaan. Een ander nieuw personage in dit boek is Rowan. Maar hé, hij is eens even interessant! Een norse, naar het schijnt gevoelloze Fae die Celaena onderweg ontmoet. Wat is zijn verhaal? Mijn interesse was gelijk gewekt. Ik wilde meer over Rowan ontdekken en gelukkig kwam dat ook helemaal goed. De rest van het verhaal speelt hij een flinke rol en ik vond hem zo geweldig! Hij maakte het boek ontzettend leuk en gaf een boost aan de waardering.

Dorian en Chaol
In het kasteel lees je vanuit Dorian's perspectief over hoe hij kampt met het geheim dat hij magie heeft. Ik vind Dorian in dit boek wel een oké personage en hij maakt een grote groei door, maar mijn enthousiasme in hem is toch iets gezakt. Wel ben ik nog heel enthousiast over Chaol. In dit deel doet hij, ondanks dat hij Celaena echt al een hele tijd niet heeft gezien, er alles aan om voor haar te vechten. Hij weet haar geheim en is vastbesloten om haar missie voort te zetten in Adarlan, voor hij naar Anielle moet met zijn vader. Hij is super strijdlustig en trouw en dat bewonder ik echt aan hem.

Magie
In dit deel komt magie echt als een super belangrijk onderdeel naar voren en dat vind ik helemaal geweldig. Dat zwaardvechten is ook erg tof, maar magie blijft echt mijn nummer 1 guilty pleasure. Ik vind het zo gaaf hoe de Fae krachten hebben als vuur en wind en het geeft een heerlijke toevoeging aan het verhaal.

Uiteindelijk vond ik het begin van het boek helemaal goedgemaakt door de rest van het verhaal. Personages als Chaol, Rowan, Celaena en Sorscha maakten me helemaal dol op het verhaal. Het boek heeft een totaal andere inslag dan de eerdere delen door de toevoeging van magie en het hele kasteel van Maeve, maar daardoor vind ik het een heel fijn vernieuwend deel in de serie. De verhaallijn van Manon vond ik uiteindelijk alsnog niet heel bijzonder, maar daar zal vast uiteindelijk duidelijkheid in komen.