zondag 26 november 2017

Recensie: De Edele (Summoner #2) - Taran Matharu

Hii,

Afgelopen zomer was ik zeer lovend over De Nieuweling, het eerste deel in de Summoner serie van Taran Matharu. Toen deel twee - De Edele - uitkwam, gilde ik en rende ik met het boek naar boven om erin te beginnen. Hoe beviel dit boek mij?

Waar gaat de Edele over?
Er is een jaar voorbij gegaan sinds het toernooi. Fletcher en Ignatius zitten opgesloten in de kerkers van Pelt. Nu zullen ze worden berecht door de Inquisitie, een machtig instituut waarvan het bestuur niet het beste met Fletcher voor heeft.
Het proces wordt verstoord door geesten uit het verleden, die schokkende onthullingen doen over Fletchers afkomst, maar hij heeft weinig tijd om erbij stil te staan. De afgestudeerden van de Vocans Academie worden diep de jungle van de orks in gestuurd, om een gevaarlijke missie te voltooien voor de koning en zijn Raad. Als ze falen, zullen de legers van de orks machtiger worden dan ooit.
Met zijn vrienden Othella en Sylva aan zijn zijde, moet Fletcher zich een weg vechten naar het hart van Orkdom om Hominum van de ondergang te redden, al wordt het zijn dood.

De covers vind ik zo tof. Het straalt de magie uit die in het boek erg naar voren komt. Daarnaast heeft het meerdere attributen waar je over leest, die je gelijk een beeld geven van hoe het er allemaal uitziet. De kleur is tof, dat het een hardcover is is tof... Ja, gewoon heel gaaf! De flaptekst heb ik niet gelezen, want ik was al bij hoofdstuk 5 voor ik het doorhad ;)

Rechtszaak
Het verhaal begint zo'n jaar na waar De Nieuweling is geëindigd. Aan de ene kant vind ik dat een beetje jammer, want wat is er in dat jaar gebeurd? Ik wil dat meemaken! Aan de andere kant komt het nu wel goed uit, want de situatie is geëscaleerd en je krijgt uiteindelijk toch vrijwel alles mee van de gebeurtenissen in dat afgelopen jaar. In het begin wordt Fletcher voor de rechter geroepen en lees je een aantal hoofdstukken over de rechtszaak. Heerlijk hoe het boek gelijk terugvalt in de sfeer die je in deel 1 kon proeven en hoe bekende personages weer in deel 2 hoi komen zeggen. Er schuilt een kwaad: de orks. Fletcher en zijn studiegenoten worden opgeroepen om naar het front te gaan en het kwaad te bestrijden: gaaf!

Avontuur
De boeken van Taran Matharu zijn één groot avontuur. De personages zijn heerlijk, de spanning is voelbaar en de magie is te proeven. Ook in dit deel krijg je weer een hoop nieuwe gezichten te zien en komen bekende en onbekende demonen hun entree maken in het boek. Ik vind het hele concept zo ontzettend heerlijk! Fletcher leert een hoop over zichzelf en zijn geschiedenis en dat vind ik heel mooi, maar ik vind wel dat hij er verder nog weinig mee doet. Hij had van mij wel een grotere groei mogen doormaken.

Spanning
Wat Matharu heel goed kan, is zorgen dat iets niet meer te redden lijkt, toch nog oplossen. Hij heeft meerdere situaties gecreëerd waarin de personages zichzelf of anderen zo erg in de problemen helpen, dat je niet meer kan bedenken hoe ze zich daaruit gaan redden. Dat vind ik heerlijk, want dat maakt het boek een stuk onvoorspelbaarder en spannender om te lezen. De manier waarop hij uiteindelijk deze situaties oplost vind ik de ene keer wat sterker dan de ander, maar het is geen kwestie van 'en toen werd hij wakker en bleek alles een nare droom'. Waar ik soms nog steeds wel aan moet wennen is alle namen, families, demonen en wie met wie verbonden is. Soms loopt dat in mijn hoofd nog erg door elkaar en ben ik het een beetje kwijt. Vooral in dit deel gebeurt er van alles met (familie)namen en dat was wel een beetje aanpoten soms. Ook werd er nog best veel uitgelegd over achtergronden en magiesystemen in de wereld van Fletcher, wat soms wat vaart eruit haalde, maar ook wel weer veel nieuwe informatie bood.

Al met al vond ik het weer een heerlijk deel uit de Summoner serie, al vond ik het wel wat minder dan deel één. Er zat zeker veel spanning, fantasie en magie in, maar dit boek kon ik - in tegenstelling tot deel 1 - best wegleggen. Desalniettemin heb ik genoten. De Summonerserie is een echte aanrader!

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Ik ontving dit exemplaar in ruil voor een recensie. Mijn mening is hierdoor op geen enkele manier beïnvloed.