dinsdag 17 oktober 2017

Recensie: Zwartspreuk - Claudia Grey

Hi daar!

Ondanks dat het zonnetje buiten schijnt, ga ik een duister, witchy boek met je bespreken.

Waar gaat Zwartspreuk over?
Nadia stamt af van heksen. De magische krachten die ze heeft, worden overgebracht van moeder op dochter, maar wanneer haar moeder van de ene op de andere dag vertrekt en haar gezin achterlaat, is Nadia nog maar half ingewijd in de magie. En dat terwijl ze die krachten al snel hard nodig heeft!

Om een nieuwe start te maken, gaan Nadia en haar vader verhuizen, maar zodra ze hun nieuwe woonplaats in rijden, voelt ze dat er iets mis is. Het is overduidelijk voor haar dat er duistere krachten aan het werk zijn in Captive's Sound, maar hoe kan zij er in haar eentje iets aan doen?

Dan krijgt ze gelukkig hulp van een knappe, geheimzinnige jongen, die beweert dat er een vloek op zijn familie rust...

Oké. Het spijt me, maar *kots*. Die cover... Ik vind hem zo lelijk gewoon. Echt heel jammer, want paars is wel echt een mooie kleur voor een heksenboek, maar ik weet niet. Ik vind dat meisje een beetje goedkoop qua coveropvulling en vergeleken met de originele cover vind ik het een beetje een afdankertje. De flaptekst klinkt dan wel weer super tof, dus ik wilde dit boek zeker lezen!

Het begin
Echt, het begin vond ik een groot pluspunt. Ik kwam gelijk heerlijk in de sferen en het grimmige dorpje Captive's Sound. Ik begon het boek ook toen de regen op de ramen tikte, dus dat was helemaal top. Nadia heeft met haar broertje en vader een auto ongeluk, als ze aan de rand van Captive's Sound aankomt. Een jongen die haar naam kent, maar die ze zelf nog nooit heeft gezien, helpt haar uit het autowrak. Alles duidt op een duister verhaal en ik vond het maar al te heerlijk!

Daarna
Vanaf dat moment vond ik het soms erg lekker lezen en soms weer niet. Er waren delen die me erg bevielen en die vol zaten met mysterie en delen die me weer wat traag vielen. Iets wat me erg opviel bij dit boek waren de ellenlange beschrijvingen van de omgeving. Soms werden dingen echt ontzettend lang beschreven en dat haalde het tempo uit het verhaal. Het gaf ook wel informatie over de wereld en de personages, maar het had van mij iets korter gemogen.

Personages
Ja, de personages. Ik vind de personages wel leuk, want ze passen goed bij en in het verhaal. Daarnaast komen meerdere personages aan het woord, wat meer kanten van het verhaal laat zien. Het is alleen wel vanuit de derde persoon geschreven, waardoor ik - zeker met de hoeveelheid personages die aan het woord komen - wat moeilijker kon binden. De personages worden niet door hoofdstukken of kopjes gescheiden, maar ineens van alinea op alinea is iemand anders aan het woord. Soms erg verwarrend en een nadeel aan het boek.

Verhaal
Dan kom ik nu terug op iets positiefs: het verhaal. Ik noemde net al de sfeer die om het boek hing, die ik super fijn vond. Het verhaal zelf vind ik ook interessant en echt bij deze maand van het jaar passen. Er komt vooruitgang in het verhaal, er wordt echt ergens naar toegeleefd. Dat maakt het ook heel fijn om te lezen, want achteraf had ik wel een blij gevoel. Een boek waar ik van heb genoten, ondanks de punten die ik net noemde.

Ik dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.