zondag 29 oktober 2017

Recensie: Warcross - Marie Lu

Een boek waar ik heel erg benieuwd naar was, was Warcross. Ik heb nog geen boeken van Marie Lu gelezen, maar dit boek vond ik echt heel tof klinken. Het werd ook op Booktube en Goodreads flink gehyped, dus ik kon er eigenlijk niet onderuit!

Waar gaat Warcross over?
Warcross is een virtualrealitygame die de wereld beheerst. Om wat bij te verdienen werkt hacker Emika Chen als premiejager voor het spel; ze spoort spelers op die illegaal wedden. Maar de concurrentie is groot, en het is niet makkelijk om je staande te houden in de wereld van de premiejagers.
Dan doet de maker van het spel, de jonge miljardair Hideo Tanaka, Emika een onweerstaanbaar aanbod. Hij heeft een spion nodig tijdens de internationale Warcrosskampioenschappen, om een beveiligingsprobleem bloot te leggen. Halsoverkop vertrekt Emika naar Tokyo en ze belandt in een wereld van roem en rijkdom, waar ze tot dan toe alleen maar van kon dromen. Maar al snel stuit ze op een complot, met grote gevolgen voor het hele Warcrossimperium.

Ahhhh, die cover vind ik echt gaaf. Het laat in één keer zien van bam dit gaat over games! Ook dat 'Speler, Jager, Hacker, Pion' klinkt heel tof. De kleuren vind ik mooi en het is echt een boek dat ik zou oppakken in de winkel! De flaptekst vind ik heel gaaf klinken, al was ik wel benieuwd hoe het game-aspect en de futuristische setting uiteindelijk zouden worden uitgewerkt.

Hype
Ik moet wel zeggen dat ik door de hype die om dit boek was ontstaan, vrij hoge verwachtingen had van het boek. Ik was daardoor wel een beetje bang dat het boek er niet aan kon voldoen. Dit bleek niet helemaal het geval! Ik vond het boek erg leuk en het las heel fijn weg. Er waren wat dingen die me wat minder lagen, maar al met al vond ik het een leuk boek met een tof verhaal.

Personages
Ik vond de wereld die Lu beschrijft heel interessant, al kon ik me wel wat moeilijk binden met de personages. Misschien dat het komt doordat de personages onvoldoende uitgediept voelden, misschien was het de cultuurswitch, misschien lag het aan mij, geen idee. Ik vond het wel moeilijk soms om me in te denken wat bepaalde personages dachten of waarom de deden wat ze deden. Daardoor zoog het boek me niet helemaal op, ondanks de toffe wereld en het spannende kat-en-muisspel wat zich afspeelde.

Games en hackerchick
Wat ik heel tof vond aan het verhaal, was het game-aspect en het feit dat het hoofdpersonage een vrouwelijke hacker is. Ik vind sowieso verhalen met een kickass vrouwelijk hoofdpersonage gaaf, dus zo ook hier. Ondanks alle problemen die Emika heeft, of misschien juist daardoor, houdt ze haar hoofd koel en weet ze wat haar te doen staat. Plus ze heeft te gekke computerskills, die goed van pas kwamen. Het game-aspect vond ik ook leuk, omdat ik zelf ook een tijdje gegamed heb en dit boek haalde naar mijn mening erg de sfeer boven brengt, maar dan in futuristische setting. Ik heb niet veel met futuristische boeken, maar als het om games gaat is juist de toekomst een fantastische optie om het gamen zoveel gaver te maken. In de toekomst gaat sowieso zo ontzettend veel mogelijk zijn, waardoor ik het boek ook zag als een soort aanzetje naar wat later mogelijk zou kunnen zijn.

Kat-en-muisspel
Tot slot vond ik het cool dat je een boek leest en denkt dat je begrijpt wie de bad guy is en wat er staat te gebeuren, maar er vervolgens nog veel meer bedrog is in het bedrog dat er al bestaat. Het is echt een boek vol met spelers die een identiteit aannemen, maar niet zijn wie ze zeggen.

Warcross is hét boek voor de gameliefhebber.

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Het feit dat het een recensie exemplaar is heeft mijn mening op geen enkele manier beïnvloed.