donderdag 12 oktober 2017

Recensie: (On)volmaakt - Luigi Ballerini

Hallooo!

Vandaag een recensie van (On)volmaakt: een boek dat ik ter verrassing ontving van uitgeverij Clavis. Super lief, maar was dit boek ook iets voor mij?

Waar gaat (On)volmaakt over?
V stond niet enkel voor Volmaakt, V stond ook voor Vlekkeloos. Vooral voor Vlekkeloos. Ze waren een apart ras zonder zonden, zonder fouten van de natuur die hen op de een of andere manier konden bezoedelen. Een ras dat door zijn eigen
biologische verdiensten aan de top van de samenleving stond. De helden, de winnaars, de heersers.

Het jaar tweeënzeventig sinds de Oprichting van het Systeem. Genetische manipulatie verdeelt de maatschappij in twee klassen: Volmaakte mensen (zo samengesteld dat ze overal in uitblinken) en onvolmaakte mensen (natuurlijk geboren en bestemd voor lager werk). Binnenkort begint de Grote Talentenshow, een jaarlijkse zoektocht naar de meest Volmaakte persoon. Deelnemers Hera V, Maat V en Adon V zijn alle drie voorbestemd tot succes. En alle drie verbergen ze een schandelijk geheim. Samen ontdekken ze dat volmaakt zijn niet altijd een voordeel is ...

Hmmmm, een heerlijke cover zo met die man erop, maar uiteindelijk qua kleur en verdere opmaak wel wat saai, vind ik. Het trekt me wel aan, maar of het me gelijk de dystopische feeling geeft? Nee. De flaptekst klinkt interessant en vind ik zeker naar meer smaken.

Begin = top
Bij de meeste boeken hebben ik een aantal hoofdstukken nodig om in het boek te komen, maar het eerste hoofdstuk van (On)volmaakt vond ik echt heel sterk! Het pakte me gelijk en ik werd enthousiast. Ik kende natuurlijk de personages nog niet en ik wist nog niet veel van de wereld, maar de actie, mysterie en de manier waarop alles beschreven is, prikkelde me.

Personages
Er zijn drie hoofdpersonages in het boek en ik moet wel zeggen dat ik in het begin blij was dat het na drie stopte. De personages krijgen allemaal een introductiehoofdstuk, met best een heleboel informatie. Dat is wel fijn om een beeld te vormen, maar ik onthoud dat allemaal nog niet in één keer. Vandaar ook dat bij de derde persoon even de flaptekst checkte, om te zien hoeveel hoofdpersonen en wel niet waren. Ah, gelukkig, drie. De personages heten Hera V, Maat V en Adon V en ik moest er even aan wennen dat ze elkaar ook daadwerkelijk met die 'V' aanspreken. Elk personage heeft een geheim, wat ik erg tof vind en elk personage heeft een eigen idee van zijn of haar toekomst. Toch vond ik de personages niet zo heel veel van elkaar verschillen, want ze wilden allemaal iets anders dan voor hun bepaald was, dus ja.

Geheimen en intriges
De drie zijn deelnemers aan de Grote Talentenshow waarin opdrachten moeten worden uitgevoerd. Ik vond dat de opdrachten op zich best leuk waren, maar wow, hoe snel zij de opdrachten opgelost hadden! Het was van 'hier is een ingewikkelde, nog niet eerder opgeloste, mindblowing opdracht voor jullie' en zij zijn van: 'hier is je antwoord.' Dat vond ik zó jammer, want de epic laag viel zo echt van het boek af.

Concept
Een groot pluspunt aan het boek vind ik het concept, want dit futuristische kan zomaar eens werkelijkheid worden. Mensen die weten waaraan ze zullen sterven in de toekomst, die volledig gescand kunnen worden op alles en bij de geboorte genetisch in elkaar gezet zijn (wat nu al deels mogelijk is!). Ik vind dat soort onderwerpen altijd heel intrigerend en ik vond het bij dit boek ook goed uitgewerkt door het hele verhaal heen. Al had denk ik de verhaallijn nóg meer kunnen doen met dystopische en futuristische aspecten.

Een interessant, leuk boek, maar met op- en aanmerkingen betreffende de personages en de verhaallijn. Een tof concept, zeker in het begin goed neergezet, maar afzwakkend naar het eind.