woensdag 4 oktober 2017

Recensie: Carry Slee - #Laatste Vlog

Hi daar,

Als tiener begon ik de boeken van Carry Slee te lezen. Al snel was ik fan en las ik boek na boek van haar. Een tijdje geleden hoorde ik van #Laatste vlog, haar nieuwste boek. Ik was erg benieuwd en las hem!

Waar gaat #Laatste Vlog over?
Noud en Gijs trainen voor de marathon in New York. Maar als Noud zijn vriend in een noodsituatie laat vallen zegt Gijs de vriendschap op. Niet alleen Gijs, maar de hele klas maakt Noud uit voor lafaard. Behalve Roos die stiekem verliefd op hem is. Om te bewijzen dat hij geen watje is gaat Noud met hulp van Roos vloggen en haalt extreme stunts uit.

Tegelijkertijd ziet Roos haar fijne leventje veranderen wanneer de dochter van haar stiefvader bij hen komt wonen. Waarom doet die ineens zo bitchy en wil ze steeds geld lenen?
Roos en Noud komen erachter dat ze verstrikt is geraakt in enge praktijken. Er is maar een manier om alles te bewijzen: het maken van een laatste vlog die de wereld zal veranderen...

De cover vind ik erg leuk gedaan. Het trekt aan en toont waar het boek over gaat. De flaptekst klinkt wat jeugdig, maar het is dan ook een 12+ boek, dus dat is verder prima.

Start
Bij de start merkte ik wel meteen dat het taalgebruik best verschilt van de 16+ lijn van Carry. I know, logisch, maar dat het zo simpel geschreven was, had ook weer niet gehoeven. Het verhaal begint interessant, met twee vriendinnen en hun problemen en met Noud die zijn vriend Gijs helpt om over een meisje heen te komen. Dit loopt helemaal uit de hand en Gijs verkeert in levensgevaar, Noud doet echter niks. Al snel gaat dit verhaal door school: Noud is een watje die zijn vriend niet durfde te redden.

Er gebeurt veel
Het boek is kort, maar toch gebeurt er veel. Aan de ene kant maakt dat het wel spannend, maar aan de andere kant had ik het idee dat de auteur dacht van "dit erbij, en dit erbij, en dit ook nog" om maar alles erin te hebben verwerkt wat ze nog wilde. Er gebeuren namelijk meerdere dingen en er spelen zich meerdere problemen tegelijk af. Alles stapelt een beetje op en oh, dan is er nog weer een probleem bij! Ik raakte daar een beetje het overzicht door kwijt en dat vond ik erg jammer, want ik wist niet meer waar ik me nou op wilde focussen.

En toen...
Op zich aan het einde komt natuurlijk alles wel samen, maar ik had wat moeite met de weg er naar toe. Ik heb een aantal keer Laatste Vlog weggelegd, omdat ik niet veel zin meer had om te lezen. De personages vond ik leuk en Carry Slee blijft gewoon een toffe auteur, maar dit boek pakte me nog niet heel erg. Toen ik het boek uit had, bleef ik met een fijn gevoel over, maar was ik ook teleurgesteld. Het fijne gevoel kwam van het begin van het boek en de personages, maar het teleurgestelde kwam van de rode draad van het verhaal. Van mij had het mogen focussen op alleen dat vloggen en had niet geld lenen, enge mannetjes en nog meer van die dingen erin gehoeven. Het maakte het voor mij meer rommelig dan vol actie.

#Laatste Vlog is een boek over de actuele problemen van de tieners van nu. Ik vond het begin sterk, maar daarna werd het een warboel voor mij door alle hak op te tak problemen. Ik geef het boek 2.75/5 sterren! Niet mijn favoriete Carry Slee boek, maar haar boeken blijven tijdloos!

Ik ontving dit recensie exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.