zondag 3 september 2017

Recensie: Winter - Marissa Meyer

Hi daar,

Het is geen geheim: ik ben op de Lunar Chronicles serie! Onlangs was de OhMyBookathon en ik las daarin Winter in zijn geheel! Het boek heeft zoveel (hele dunne) pagina's en toch is het me gelukt. Dat was niet alleen omdat ik veel tijd had om te lezen, maar het verhaal zelf hielp ook mee aan het omvliegen van de pagina's!

Waar gaat Winter over?
The Lunar Chronicles komen tot een spectaculair einde in het laatste deel van deze sprookjesachtige serie.

Prinses Winter is geliefd vanwege haar zachtaardige en vriendelijke karakter. De bewoners van Luna fluisteren dat ze ondanks de littekens op haar gezicht, nog mooier is dan haar stiefmoeder, koningin Levana.

Winter haat haar stiefmoeder en weet dat die haar grote liefde nooit zal goedkeuren, omdat Jacin niet meer is dan een simpele paleiswacht. Maar hij is ook haar beste vriend en helpt Winter om haar hallucinaties, waar ze soms door wordt overvallen, in toom te houden. Winter is echter niet zo zwak als Levana denkt. Samen met Cinder en haar bondgenoten zou Winter weleens genoeg macht kunnen hebben om een revolutie te ontketenen én de oorlog, die al veel te lang bezig is, te beëindigen.

Lukt het Cinder, Scarlet, Cress en Winter om koningin Levana te verslaan en zullen ze nog lang en gelukkig leven?

Ik vind de cover van Winter echt de mooiste van allemaal uit de serie. Die appel met de fonkelende lichtjes, wauw! Wat ik minder mooi vind aan het boek, is dat het het dunste boek is uit de serie als je hem in de kast ziet staan, maar wel 800+ pagina's heeft. Ik snap dat het boek geen telefoonboekgewicht hoeft te hebben, maar ik vind hem een beetje uit verhouding nu.

In het boek kruipen
Wat ik echt heel bijzonder aan the Lunar Chronicles serie vind, is dat ik bij elk boek gewoon direct vanaf de eerste letter in het boek zit. Het is direct leuk en er valt een soort magische ketting om me heen die maakt dat ik blijf lezen. De personages vind ik erg leuk en de hele verhaallijn gaat elk deel verder, maar ik vind niet dat het uitgemolken wordt. Er is elk boek weer van alles te beleven. Wel had ik dit boek in 500 pagina's ook prima gevonden, want bepaalde momenten werden wel wat uitgerekt. Toch zit het boek weer vol met actie.

Winter
Elk boek heeft, zoals iedereen inmiddels waarschijnlijk wel weet, een ander hoofdpersonage dat een bepaald sprookje volgt. In Cinder is dat Assepoester Cinder, in Scarlet is dat Roodkapje Scarlet, in Cress is dat Rapunzel Cress en in Winter is het Sneeuwwitje Winter. Van alle personages vind ik eigenlijk Winter wel het minst interessant. Ik kon me moeilijk in haar inleven, had problemen met bepaalde beslissingen die ze nam of uitspraken die ze deed en ik vond haar hele aanwezigheid in het boek soms vervelend. Dat maakte het boek wel wat minder voor mij, maar alle andere personages komen natuurlijk gewoon terug, dus zo was het alsnog personagegewijs leuk om te lezen voor mij.

Alles tezamen
Wat in de eerdere delen allemaal losse avonturen zijn, komt nu samen in Winter. Heel tof hoe de hele strijd zo lang op zoveel plekken speelt en dan poef, hier eindelijk samenkomt. Ik vind het een mooie afsluiter voor de serie. Realistisch en toch een soort En ze leefden nog lang en gelukkig-sprookjesidee. Ik ben echt dol op the Lunar Chronicles en ik hoop dat iedereen de serie gaat lezen. Ze staan bizar prachtig in de kast en het verhaal is ook echt heel mooi!

Ik geef Winter 4.5/5 sterren!

Welk deel uit TLC serie vond jij het gaafst?

1 opmerking:

1. Ik vond Winter ook het minst leuke personage, dat zag ik al aan het einde van Cress. Welk deel ik het vetst vond? Ik denk Cress en Winter. Eén deel kiezen gaat niet. Ik heb alles 5 sterren gegeven, want ik kan gewoon niet anders. Heb eigenlijk nu alweer zin om alles te herlezen, maar nog even wachten denk ik.