zondag 24 september 2017

Recensie: Luchtpiraten - Dan Walker

Ahoi!

Vandaag vertel ik je wat ik vond van een boek wat me heel erg tof leek: Luchtpiraten. Een boek over piraten is altijd goed, dus ik had veel zin om in dit hardcover pareltje te beginnen. Arr!

Waar gaat Luchtpiraten over?
Zoya Delarose wordt door luchtpiraten 'gestolen' uit het weeshuis waar ze woont. Tussen de wolken aan boord van het luchtschip The Dragonfly ontdekt Zoya een wereld van meteorietstormen, zwaardgevechten, nachtelijke overvallen, drijvende eilanden en de lang verloren schat waar iedereen op uit is. Met een levensgevaarlijke vijand op de loer vindt Zoya de kracht om haar angsten onder ogen te zien en vindt ze letterlijk de sleutel van haar lot.

De cover vind ik heel tof, helemaal omdat het een hardcover is en dat vind ik echt gaaf. De flaptekst vind ik erg leuk klinken. Een wat meer jeugdig boek, maar toch heel vet met piraten en zwaardgevechten. Mijn interesse is zeker gewekt!

Begin van een avontuur
Toen ik in het boek begon, vond ik het gelijk super fijn lezen. Ik merkte dat het een wat jeugdiger boek is, maar ik vond dat alleen maar fijn. Soms heb je gewoon even iets luchtigs nodig wat lekker weg leest. Ik vind het begin heel sterk en fantasie prikkelend. De personages worden gelijk goed neergezet en ik vind het idee met de luchtpiraten wel gaaf. Al snel wordt Zoya ontvoert en gaat het avontuur in de lucht beginnen.

"Als jullie jezelf niet respecteren, kinderen," zo zei hij graag, "beklaag je dan niet als niemand anders dat doet."

Vrije val
Vanaf het moment dat Zoya op het schip is, komt het verhaal in actie. Er komen actiescènes en er wordt een geheim onthuld. Alleen maar beter dus. Tot eigenlijk het moment dat het eerste geheim op het luchtschip wordt onthuld, want vanaf daar vind ik het verhaal eigenlijk een soort vrije val naar beneden nemen. Actiescènes vind ik wat minder en de rest van de tijd aan boord verveelde ik me tussen alle personages. Er zitten zeker boeiende personages tussen, maar ik was dat fantasiegevoel en die nieuwsgierigheid aan het verliezen.

Kwam het terug?
Dat gevoel kwam eigenlijk tot aan het eindgevecht niet terug. Er wordt een duistere sfeer geopperd rondom de dood van Zoya's ouders en hun vijand op het schip, maar ik had het gevoel dat die vijand die zo gruwelijk werd neergezet, uiteindelijk een beetje een doetje was. Tuurlijk zei men wat hij voor verschrikkelijke dingen had gedaan, maar de manier waarop hij praatte en beschreven werd, voelde ik niet een angst of iets voor die man. Dat was wel jammer. De eindstrijd is wel gaaf gedaan en er zitten zeker goede elementen in het boek die het boek een twist geven en interessant maakten, maar uiteindelijk vond ik het boek vanaf het begin af aan best afzwakken.

Al met al vond ik Luchtpiraten leuk om te lezen, maar ergens vond ik het ook fijn dat hij uit was. Ik geef het boek 3/5 sterren en dank uitgeverij Unieboek het Spectrum hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Ik ontving een recensie exemplaar in ruil voor een eerlijke mening