donderdag 28 september 2017

Recensie: Een zomer in Parijs - Denise Grover Swank

Bonjour!

Vandaag de recensie van een boek dat je mee op reis neemt naar de stad der liefde: Parijs!

Waar gaat Een zomer in Parijs over?
De zestienjarige Sophie vindt het helemaal niks om haar zomer in Parijs te moeten doorbrengen. Ze is boos op haar vader, die is gescheiden van haar moeder en nu op het punt staat te hertrouwen. Tot overmaat van ramp heeft Sophies kersverse stiefzusje Camille vanaf het eerste moment een hekel aan haar. Camille heeft maar een pluspunt: ze is bevriend met de wel heel erg leuke Mathieu. Hij heeft een piano waar Sophie op mag oefenen, zodat ze auditie kan doen voor het conservatorium. Even lijkt het leven Sophie toe te lachen, maar dan gebeurt er iets dat dit alles in gevaar brengt.

Ik ontving dit boek als een verrassing en toen ik de flaptekst las, was het een blije verrassing. Ik ben dol op van die zomerse boeken met Parijs/Rome etc. als bestemming, een heerlijk drama én natuurlijk knappe jongens. Helemaal omdat het nog zomer was toen ik het boek ontving (een maandje terug al, oeps), was ik heel enthousiast om erin te beginnen. Ik was alleen een tijdje ziek daarna en toen pakte ik eigenlijk pas anderhalve week terug het boek echt op.

Parijs
Wat ik een groot pluspunt aan het boek vond, was de beschrijving van Parijs. Het is één ding om een romantisch en zomers boek te schrijven, een ander ding om een leuk informatief boek te schrijven over een wereldstad, en al helemaaaal een ander ding om deze twee op een gave manier te integreren. De auteur heeft het namelijk voor mij helemaal voor elkaar gekregen om een super leuk verhaal in Parijs te laten afspelen, waarbij je zelf ook echt in Parijs bent. Je ruikt de croissants, ziet de Eiffeltoren met je eigen ogen en hoort de Franse woorden.

Camille
Camille is in dit boek de boze stiefzus. Hoewel ik het prima vind als een personage mij kan irriteren, puur omdat het de bedoeling is dat je haar niet mag, vond ik het bij Camille vervelend. Het moment dat een personage bedoeld is om niet leuk te vinden, heeft de auteur namelijk zijn of haar doel bereikt. Echter, ik vond bij dit boek dat Camille zo ontzettend overduidelijk onaardig deed en niet leuk gevonden moest worden, dat ik haar echt niet kon waarderen. Haar acties stonden allemaal eigenlijk in de trant van Sophie pesten, ze leek geen eigen leven te hebben. Zo'n side character vind ik niet bijzonder en ik vond dat zij geen geloofwaardige rol had.

Matthieu en Eric
Een pluspunt vind ik Sophie's broer en crush in dit boek. Hele toffe jongens en ze maken een plezier van het boek op hun eigen manier. Al met al vond ik het boek toch fijn lezen, zeker als het om de setting gaat. De personages (vooral Camille) hadden naar mijn mening wat leuker gekund en ik vond dat Sophie niet een hele grote groei doormaakte in het boek, maar ze was wel een leuk personage om kennis mee te maken. Ik geef dit schattige, zomerse boek 3.75/5 sterren (ik twijfelde te hard tussen 3.5 en 4 dus besloot vals te spelen).

Ik dank uitgeverij Callenbach hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Ik ontving een recensie exemplaar in ruil voor een eerlijke mening