maandag 4 september 2017

Recensie: Aan het hof van Eden - Joelle Charbonneau

Hoi hoi,

Ik denk dat Aan het hof van Eden een boek is waar menig lezer naar uitkeek. Zo ook ik, want na de Test trilogie en Nodig was ik wel klaar voor een nieuw Joelle Charbonneau boek. Dat ze de fantasykant op ging, had ik niet verwacht, maar maakte me wel extra enthousiast!

Waar gaat Aan het hof van Eden over?
Een tweeling met een geheim Een koning zonder erfgenaam. Een strijd op leven en dood.
De tweeling Carys en Andreus was nooit voorbestemd om het koninkrijk Eden te regeren. Hun vader was in de kracht van zijn leven en hun oudste broer was zijn gedroomde opvolger; jong, sterk en onoverwinnelijk. De toekomst van het koninkrijk leek veilig. Maar de toekomst kan misleidend zijn. Als de koning en kroonprins van Eden worden gedood op de terugweg van hun veldtocht, en de moordenaars niet langer oeroude vijanden zijn, maar uit hun eigen midden lijken te komen, heeft Eden dringend behoefte aan een nieuwe monarch. Doordat Carys en Andreus een tweeling zijn en niet duidelijk is wie van hen als eerste is geboren en dus het recht op de troon kan opeisen, is de opvolgingslijn niet langer duidelijk. Als de Raad van Ouderen zijn kans grijpt om de macht over Eden in handen te krijgen, zit er voor Carys en Andreus maar een ding op: ze moeten de strijd om de troon aangaan - tegen elkaar. De winnaar van de serie duels zal waardig over het koninkrijk Eden mogen regeren. De ban tussen de broer en zus is altijd warm en hecht geweest. Niet in de laatste plaats vanwege het verschrikkelijke geheim waaronder Andreus gebukt gaat en dat voor de rest van het hof verhuld moet blijven. Jarenlang waren ze elkaars trouwste bondgenoot, maar nu staan ze ineens lijnrecht tegenover elkaar en weten ze niet wie ze in hun ooit zo veilige omgeving nog kunnen vertrouwen. Met hun land en hun hart verdeeld, zullen Carys en Andreus ontdekken hoe ver de ander zal gaan om de kroon voor zicht te winnen. Hoe lang zal het duren voordat achterdocht de overhand krijgt en de dorst naar macht tot het ultieme verraad leidt?

De cover vind ik heel tof. In één oogopslag zie je dat het gaat om een boek over royals en een strijd waarbij de partijen verdeeld zijn. Weinig kleur, maar toch heel tof. De flaptekst klinkt ook interessant, al ben ik nog niet 100% om. Ik laat me verrassen.

En toen was je op de helft
Ik was al vrij snel op de helft met het boek. Dat is een positief iets, want als de schrijfstijl fijn leest, vliegen de pagina's om. Tegelijkertijd was dit ook een negatief iets, want ik was al op de helft, maar had nog niet het gevoel alsof er echt wat was gebeurd. Op de helft ben ik wel graag al in spanning gebracht voor de rest van het verhaal, maar het leek bijna het hele boek te duren tot de strijd tussen de tweeling eindelijk ging gebeuren en alles echt daar naar toe werkte.

Over de helft
Maar vanaf de helft vond ik de vaart toenemen in het verhaal zelf, de actie nam toe, er zaten plottwists in en er gebeurden interessante dingen. Dit was waar ik op had gewacht! Er waren personages bij die echt totaal onvoorspelbare dingen deden, wat hele toffe plotwendingen bracht. Daarnaast ging de strijd tussen de tweeling niet zoals ik had verwacht, wat ik ook heel slim gevonden vond. Ik heb wel het hele boek best een hekel gehad aan Andreus, dus dat vond ik wel jammer, maar verder vond ik de personages wel interessant. Het jammere aan dit boek is wel dat het in alwetende verteller perspectief is geschreven, dus de diepgaande binding met de personages miste ik ook een beetje.

Spannend plot
Al met al vond ik wel dat het boek vanaf de helft dus een sprong vooruit maakte en me vanaf dat moment echt compleet boeide. Charbonneau weet hoe ze plots moet schrijven en hoe ze er onvoorspelbare dingen mee kan doen. Elk los eindje behoort tot een groot spinnenweb van leugens, bedrog en schijn. Heel tof en ik ben ook heel benieuwd naar het vervolg, want het einde smaakt zeker naar meer!

Ik geef het boek 3.75/5 sterren. Ik dank uitgeverij Karakter hartelijk voor de recensie ePub!

1 opmerking:

1. Ik ben hem nu aan het lezen, maar nog vrij weinig is er gebeurd. Ik ben ook heel benieuwd waar dit verhaal heen gaat, snel verder lezen! :D