zondag 20 augustus 2017

Recensie: Zolang je bij me blijft - Jessica Winter

Hoi boekenwurm!

Vandaag deel ik met je wat ik vond van het tweede en laatste deel in de Julia en Jeremy serie: zolang je bij me blijft.

Het is geen geheim dat ik van deel 1 moest huilen. Like, ugly cry huilen. Wat een heftig boek! Mijn recensie lees je hier.

Waar gaat dan het vervolg over?
Julia’s leven is een puinhoop. Ze heeft niet alleen te maken met geweld en manipulatie maar ook met een tragisch verlies. Dapper vecht ze om haar leven weer op de rit te krijgen, maar ze komt veel obstakels tegen. Tegelijkertijd moet Jeremy zijn verleden onder ogen zien. Er komen feiten aan het licht die niet alleen zijn relatie met Julia in gevaar brengen, maar zijn hele toekomst... Julia en Jeremy groeien verder naar elkaar toe, in lief en leed.

Ik vind de cover mooi, al vind ik het nog steeds moeilijk om mensen op de cover te hebben. Ik had namelijk een ander beeld bij beiden personages. Toch vind ik de kleur en vormgeving wel heel aansprekend en passen ze mooi bij elkaar. De manier waarop de personages elkaar vasthouden duidt ook op wie in dat boek de 'gedupeerde' is, om het zo maar even te zeggen. Gaaf! De flaptekst heb ik niet gelezen, want ik zat al met mijn neus in het boek.

Het gaat door...
Heel fijn aan dit boek is dat het doorgaat waar deel één stopt, maar dan met een herhaling van het laatst gebeurde incident. Ter vernieuwing is het ditmaal uit Jeremy geschreven, terwijl je het einde van deel 1 leest via Julia. Dat maakt het een fijn geheugensteuntje, zonder twee keer hetzelfde te moeten lezen. Het moment dat ik begon te lezen, was ik alweer hooked. Puur en alleen de schrijfstijl van Winter is al super fijn en toegankelijk, maar ik heb in deel 1 Julia en Jeremy in mijn hart gesloten, dus ik was blij met ze herenigd te zijn.

'Julia... ik kan me mijn leven eerlijk gezegd niet meer voorstellen zonder jou. Het maakt me niet uit hoe.'

Wat nu?
Ik had na deel 1 zo'n gevoel van: wat zou er in deel 2 nog allemaal kunnen gebeuren? Het was een heel bijzonder verhaal, maar ik hoorde al van meerdere mensen dat deel 2 nog beter zou zijn. Nóg beter? Pfoe, wat zou er dan wel niet allemaal gebeuren. Het leuke was dat ik daardoor vrij blanco het verhaal in ging. Het verraste me en het ging totaal een andere kant uit dan ik verwachtte, waardoor het me ontzettend raakte.

Ontroerend
Beide boeken hebben me aan het huilen gebracht. Ik heb eigenlijk nog nooit echt om een boek gehuild, maar jeetje. Deze boeken... Ze zijn zo lief en mooi, zo hard en rauw, zo hoopvol en vervolgens hartverscheurend. Ik moest even bijkomen nadat ik Zolang je bij me blijft uit had. Dit boek is eigenlijk niet onder woorden te brengen. Je moet het maar gewoon gaan lezen!

Ik geef het een dikke 5/5 sterren en raad deze duologie aan iedereen aan. Ik dank uitgeverij Callenbach ontzettend voor het surprise pakketje. Door hun ben ik in aanraking gekomen met deze duologie! <3