woensdag 16 augustus 2017

Recensie: Pas op: Breekbaar - Teresa Toten

Een boek waar mijn oog al een tijdje op viel, was Pas op breekbaar. Ik wist niet helemaal of het mijn ding zou zijn, maar ik was er wel benieuwd naar.

Waar gaat Pas op Breekbaar over?
Kate O'Brien is slim. Mooi. Ambitieus. En een leugenaar. Dat moet ook wel als je uit een achterstandsmilieu komt en iets wilt bereiken in het leven, houdt ze zichzelf voor. Als beursstudent aan een prestigieuze privéschool in New York is ze bijna bij haar einddoel: Yale. Om haar kansen te vergroten, richt ze haar pijlen op Olivia Sumner, de it-girl van de school. Haar tactiek werkt en de universiteitspoorten staan op een kier. Kate had alleen geen rekening gehouden met Mark Redkin, het aantrekkelijke maar doortrapte nieuwe bestuurslid van de school. Er ontspint zich een razend spannend kat-en-muisspel tussen Kate, Olivia en Mark, waarbij hun duistere verleden en verborgen agenda de spelregels bepalen.

Ik vind de cover heel tof. Het oogt een beetje voor een doelgroep van 13-15 jaar, maar daar vind ik de inhoud ook wel bij passen, dus dat is een goed punt. Daarnaast vind ik de gekleurde letters op de grijstinten erg mooi uitkomen. De achterkant is fel oranje en daar hou ik van!
De flaptekst klonk interessant, maar ik wist wel dat het óf helemaal mijn ding zou zijn, óf helemaal niet.

Duister en nonnen
Het boek begint wat duister. Het eerste hoofdstuk is een heftig hoofdstuk, wat later in het boek pas zal plaatsvinden. Je valt dus meteen met je neus in een ontknopingsscène (zonder dat je weet hoe of wat), wat wel tof is. Ik vraag me dan altijd af wat ertoe heeft geleid dat dit plaatsvindt, dus ik sta een soort van op scherp. Als het verhaal begint gaat het mij even teveel in de richting van nonnenscholen en bidden tot God. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prachtig dat mensen een geloof hebben, maar als ongelovige vind ik het niet interessant als het begin van het boek zo stilstaat bij Zuster die en Klooster dat. Dat maakte dat mijn interesse al wat verging.

Sinistere Kate
Het balletje wordt opgegooid dat Kate een manipulatieve leugenaar is die altijd bereikt wat ze wil met haar plannetjes. Ik kreeg dus ook een beetje een dark feeling van haar, toen ze haar pijlen op Olivia richtte. Gaat ze Olivia vermoorden om naar Yale te komen? Ik was heel benieuwd hoe spannend het boek ging worden en wat Kate allemaal ging doen.

Met je neus in de boter
Vanaf dat moment ging het boek voor mij bergafwaarts. Duistere Kate maakte mijn verwachtingen niet waar, het verhaal neemt een andere wending (wat verrassend kan werken, maar ik vond het vervelend) en Olivia heeft ook een eigen agenda. Ik weet niet, het was gewoon niet wat ik verwachtte uiteindelijk. Ik vind het heftige verleden van Kate wel een pluspunt in het boek, maar ik heb weinig met haar kunnen initiëren.

Heel jammer, maar uiteindelijk bleek het toch niet mijn ding te zijn. Er zitten sterke momenten in, maar door mijn weinige gevoel voor het hoofdpersonage en de gang van het verhaal, blijft het voor mij bij 2.5/5 sterren. Oké, maar niet voor mij.

Ik dank uitgeverij Gottmer hartelijk dat ze een recensie exemplaar hebben opgestuurd. Soms vind je een boek leuk, soms niet.

Wat denk jij van dit boek?