zaterdag 26 augustus 2017

Recensie: Het Lot - Jennifer E. Smith

Hoihoi,

Toen ik zag dat Het Lot in het Nederlands was uitgekomen, was ik heel blij. Ik had Windfall, de Engelse editie, al heel lang op mijn verlanglijstje staan, maar van de uitgeverij mocht ik de ePub ontvangen van de Nederlandse versie om te recenseren. Ontzettend lief en ontzettend welkom, dus ik begon al snel te lezen.

Waar gaat Het Lot over?
Alice zit in het eindexamenjaar van de middelbare school. Ze is stiekem verliefd op haar beste vriend Teddy. Op weg naar zijn verjaardagsfeestje koopt ze voor de grap een lot voor hem. Bizar genoeg blijkt de hoofdprijs daar precies op te vallen: Teddy wint 140 miljoen.
Alice en Teddy hebben allebei veel pech gehad in hun leven. De ouders van Alice zijn overleden toen ze nog heel klein was en niet lang daarna verdween de vader van Teddy van het toneel, waardoor zijn moeder met een grote berg schulden achterbleef. Teddy en Alice vonden toen steun in hun vriendschap en zijn sindsdien onafscheidelijk geweest. Ze zijn ervan overtuigd dat deze enorme prijzenpot niets dan geluk zal brengen. Maar is het wel zo'n droom als je denkt, de jackpot winnen?

Ik vind die cover zo ontzettend leuk! De kleurtjes, de verwijzing naar het verhaal, die beer en krokodil... Echt een hele toffe cover. Ik heb Windfall dan ook niet voor niets al een aantal keer in mijn handen gehad. Ik vind het tof dat de Nederlandse versie dezelfde cover heeft gehouden. Ik vind hem heel erg aantrekkelijk ogen en mooi bij het verhaal passen. De flaptekst klinkt heel interessant en een Jennifer E. Smith boek is eigenlijk altijd een goede keus.

Personages
Het Lot gaf mij een hele fijne band met alle personages. Waar ik me soms niet kan vinden in personages of niet kan bonden, was er in dit boek geen enkel probleem voor mij. Elk personage heb ik in mijn hart gesloten en vond ik op zijn of haar eigen manier interessant. Aan het einde van het boek voelde het echt als een afscheid. Elk personage heeft eigen problemen en een manier van naar de wereld kijken. Het verleden van elk personage vond ik een mooie diepgang voor de rode draad in het verhaal en had toch een verbinding met het loterij-concept.

Lot uit de loterij
Hoe vaak heb jij je niet afgevraagd wat je zou doen als je de loterij zou winnen? Ik denk dat Teddy, die in dit boek 141,3 miljoen dollar voorgeschoteld krijgt, een beetje zou reageren zoals jij en ik. De waanzin van ineens zoveel geld hebben door het uit te geven aan allerlei impulsaankopen en uiteindelijk bedenken dat het ook anders kan. De hele loterij en de gevolgen ervan grepen iedereen in het boek aan en ik vond dat het boek op een natuurlijke manier verliep rondom deze loterij.

Alice
Wat mij verraste was dat het boek lijkt te gaan over de loterij, maar eigenlijk stond nog veel meer hoofdpersonage Alice centraal en haar problemen. Alice heeft op jonge leeftijd haar ouders verloren en kampt met gevoelens dat ze haar ouders trots wil maken. Dit tezamen met het missen van haar ouders en haar gevoelens voor Teddy maken haar een opgekropte gevoelsbom. Ik vind het mooi hoe Alice in dit boek zichzelf vindt, al viel na een tijdje voor mij wel de actie hierdoor stil en las het voor mij iets minder vlot weg. Uiteindelijk nam de kracht voor mij over het verdere boek wat af, maar het einde was wel weer mooi.

Het Lot is een lief boek over een onvoorstelbare gebeurtenis en een op zijn kop gezette wereld. Het is een intrigerend boek dat bewijst dat geld niet gelukkig maakt, maar soms wel handig kan zijn als het besteed wordt aan de juiste dingen. Ik geef het 4/5 sterren.

Ik dank uitgeverij Q hartelijk voor het opsturen van dit ePub bestand.
Ik heb de ePub ontvangen in ruil voor een eerlijke recensie.

Wat zou jij kopen als je de loterij zou winnen en als je niet "boeken" mag antwoorden ;-)?