donderdag 24 augustus 2017

BOOK VS FILM: Everything, everything - Nicola Yoon

Hoi lieve lezer,

De film Everything, Everything is uit, maar ik wilde eerst nog even het boek lezen. Vandaag deel ik met jullie mijn gedachtes over het boek, de film en welke overeenkomsten en verschillen me opvielen.

Boek
recensie zonder spoilers

Waar gaat Everything Everything over?
Madeline Whittier is allergic to the outside world. So allergic, in fact, that she has never left the house in all of her seventeen years. But when Olly moves in next door, and wants to talk to Maddie, tiny holes start to appear in the protective bubble her mother has built around her. Olly writes his IM address on a piece of paper, shows it at her window, and suddenly, a door opens. But does Maddie
dare to step outside her comfort zone?

Oordeel
Ik maak een verkorte recensie van dit boek, omdat ik vooral wil vergelijken, maar ik vond het een heel schattig boek. Ik heb meerdere malen geglimlacht om bepaalde stukjes en veel stukken hadden mooie quotes of schattige zinnen. Wel moet ik zeggen dat ik veel verhalen hoorde over hoe dit boek ontroerde en ze echt hebben gehuild om het boek. Dat had ik niet. Ik had geen enkel moment dat ik het echt ontroerend vond of echt diepgang in het boek zag. Dat vond ik wel jammer, want met die verwachtingen ging ik wel het boek in. Ik vond het einde van het boek wel mooi, maar ook wel weer wat makkelijk. Ik weet het niet. Al met al ben ik toch achtergebleven met een fijn gevoel en was het een snel tussendoortje wat ik met plezier heb gelezen. Ik geef het 4/5 sterren!

Film
recensie zonder spoilers

Oordeel
Ik vond de film wel mooi, maar het voelde wel alsof het in een rush voorbij ging. Ik weet niet of dat komt omdat ik het boek heb gelezen, maar het gebeurde allemaal vrij snel en hup de film was om. De film is wel vrij strikt bij het boek gebleven, wat ik heel fijn vond. Dit gaf veel herkenbare momenten, herkenbare uitspraken en vind ik gewoon fijner dan dat de film een eigen leven gaat leiden. De muziek paste heel mooi bij alle momenten uit de film en ik vond bepaalde uitwerkingen mooi gedaan en een wijze keuze. Al met al dus een prima film en zeker als je het boek hebt gelezen mooi om een keer te kijken. Ik zou dan wel tot Netflix wachten, bios-waardig vind ik hem niet. Ik vraag me ook af of alles gaat overkomen op iemand die het boek niet heeft gelezen.

Boek VS Film
vanaf hier spoilers!!

Overeenkomsten en verschillen
De hele verhaallijn komt eigenlijk overeen met het boek. Maddy die in haar huis zit, haar moeder die spelletjes met haar speelt en dan ineens de komst van buurjongen Olly. Wat ik in het boek fijn vond, was een wat langere introductie. Maddy die tijdschema's maakt van de buren hoeft van mij niet per se in een film, maar zoals het nu gaat vind ik het net of Olly druk bezig is met Maddy leren kennen, terwijl Maddy juist Olly als eerste spot en in de gaten houdt. Het 'I've loved you before I knew you' gedeelte aan het eind in de film komt daardoor ook minder uit dan in het boek, vind ik. Daarnaast valt de problematiek van Olly's vader een beetje weg en komt het naar mijn mening in de film uit de lucht gevallen als z'n vader Olly ineens slaat.

Het gaat ook best snel tussen Olly en Maddy. In het boek e-mailen ze een beetje en daarna per ongeluk een chatgesprek. Dan nog meer chatgesprekken en gespiegelde berichten. In de film appen ze vrij snel al. Het moment dat Maddy naar haar laptop lacht, komt ook niet helemaal uit, omdat ze appen met elkaar en niet mailen. Waarom lacht ze dan in de film om haar computer? Daarnaast krijg je in het begin al best veel info over Hawaii, de vis met de onmogelijke naam en wat Maddy bezig houdt. In de film ook wel, maar de focus ligt na 10 minuten al op Olly.

Wat ik heel leuk vind uitgewerkt in de film is de chatberichten die ze sturen. In plaats van constant tekst te moeten lezen van de chatberichten, is het zo uitgewerkt dat Olly en Maddy een "gesprek" met elkaar voeren. De chats worden uitgesproken en ik vind dat een kracht van de film. Ze houden ook vaak exacte passages, chats of uitspraken aan uit het boek en dat vind ik heel leuk en herkenbaar uitpakken. Het boek zit vol mooie zinnen, dus ik ben blij dat die in de film terugkomen.

Door de focus op Olly merkte ik dat de filmmakers de spanningen tussen Maddy en haar moeder in het begin minder benadrukten. Daardoor was het minder duidelijk dat Maddy na de komst van Olly verandert en minder met haar moeder doet, wat haar moeder aanzet tot wantrouwen. Haar moeder weet ook niet dat ze in Hawaii zit, waar ze in het boek al een vliegtuig die richting op boekt. Ineens is ze in de film ter plaatse.

Als Olly en Maddy ervandoor gaat, zegt Maddy dat ze experimentele pillen heeft gekocht op internet die haar ziekte in bedwang houden. In de film zijn deze pillen er niet. Evenals de vriend van Olly, die in de film helemaal niet voorkomt. Noch is de labpartner van Olly en de jaloezie van Maddy op haar te zien in de film. De afwezigheid van Olly's vriend en labpartner vond ik wel een goede zet. Zelf vond ik dat ook niet veel toevoegen aan het boek.

Tot slot is het moment dat Maddy in elkaar zakt en erachter komt dat ze geen SCID heeft. Ze wordt in de film gebeld, maar in het boek krijgt ze een mail. De mail gebruikt ze om haar moeder te confronteren en dat vind ik beter gedaan dan een telefoontje. In de mail schrijft die nurse uit Hawaii namelijk hoe zij al onderzoek heeft gedaan naar SCID en daarom weet dat Maddy het waarschijnlijk niet heeft. In de film zegt ze simpelweg aan de telefoon "ik denk niet dat je SCID hebt."

Apart van deze wijzigingen, volgde de film dus verder het hele boek en ik vond het een leuke film om te zien. Er zijn naar mijn mening goede wijzigingen gedaan, maar ook veel dingen die true aan het boek hadden mogen blijven. In ieder geval denk ik dat je de film gewoon snapt als je het boek niet hebt gelezen, maar het boek is wel een leuke uitdieping van alles als je exact wil begrijpen wat er gebeurt.

Vind je het leuk om zo'n boek VS film blogpost te lezen? Laat me weten wat je vindt!

1 opmerking:

1. Oeh, ik ben nu helemaal benieuwd naar de film! Fijn dat ze wel redelijk trouw aan het boek zijn gebleven, maar ik hoor ook wat negatieve verhalen over de film. Hopelijk ga ik hem snel kijken! :)